16/12/2015

ДАІ більше немає. Що далі?

Після того як хаос (вибачте, але іншим словом ситуацію назвати складно), породжений скасуванням ДАІ, пройде, автомобільним перевізникам небезпечних вантажів слід чекати спрощення умов перевезення таких вантажів. І це ніяк не пов'язано із процесом скасування ДАІ. Рішення були прийняті раніше, але зараз з'явилася ясність у механізмі їх реалізації.

Що планується спростити?

По-перше, процедуру внесення змін в умови перевезення небезпечних вантажів, необхідну для усунення постійних відставань національного законодавства в цій сфері від міжнародного.

По-друге, допуск транспортних засобів до перевезення небезпечних вантажів. Планується видавати свідоцтва про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів тільки на спеціалізований рухомий склад (транспортні засоби для перевезення вибухових речовин і виробів і цистерни з небезпечними вантажами).

По-третє, допуск водіїв до спеціального навчання й здачі іспиту на знання спеціальних вимог, необхідних для одержання свідоцтва ДОПНВ про підготовку водія.

По-четверте, скорочення переліку ділянок автомобільних доріг і вулиць для руху транспортних засобів з небезпечними вантажами, на які потрібно оформляти погодження маршруту дорожнього перевезення небезпечного вантажу. Реалізація цього пункту можлива тільки за умови встановлення місцевими органами влади й власниками автомобільних доріг у необхідних місцях відповідних дорожніх знаків, що регулюють рух транспортних засобів з небезпечними вантажами. 

Нарада в жовтому будинку із зеленим дахом по вулиці Лук'янівській. Що це було? Перша нарада в Національній поліції України або Головному сервісному центрі МВС України, а може й остання нарада в Департаменті ДАІ МВС України? Так до кінця й незрозуміло.

Нарада з питань перевезення небезпечних вантажів

Нарада з питань перевезення небезпечних вантажів.

Відповідно до статті 16 Закону України «Про перевезення небезпечних вантажів» Державтоінспекція МВС України виконувала функції компетентного органу з питань перевезення небезпечних вантажів автомобільним транспортом. Основні завдання, пов'язані із забезпеченням безпеки перевезень небезпечних вантажів вирішувалися шляхом забезпечення розробки нормативно-правових актів, організації підготовки персоналу, зайнятого в перевезенні небезпечних вантажів, а також проведенням контролю за  перевезенням небезпечних вантажів.

На сьогодні функції в сфері забезпечення безпеки перевезення небезпечних вантажів розподілилися між сервісними центрами МВС України й національною поліцією України. За сервісними центрами залишилися питання організації навчання водіїв для одержання ними допуску до керування транспортними засобами, маркірованими табличками оранжевого кольору, і видачею свідоцтв про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів. Національна поліція України взяла на себе функції видачі спеціальних дозволів на перевезення небезпечних вантажів, які можуть використовуватися в терористичних цілях (вантажі підвищеної небезпеки), а також контроль дотримання вимог, установлених до перевезення небезпечних вантажів.

Минулого тижня за участі співробітників Головного сервісного центру, національної поліції, громадських організацій і фахівців у сфері перевезень небезпечних вантажів пройшла нарада, на якій розроблялися рішення про напрямки подальшого регулювання перевезень небезпечних вантажів автомобільним транспортом.

У ході наради було ухвалено рішення про необхідність відмови від Правил дорожнього перевезення небезпечних вантажів у тому вигляді, у якому вони зараз затверджені наказом МВС України від 26.07.2004 № 822. Не секрет, що дані Правила в основному повторюють положення Європейської угоди про міжнародне дорожнє перевезення небезпечних вантажів (ДОПНВ). Цей підхід споконвічно був «тупиковим» і розглядався фахівцями як тимчасовий.

Для того щоб не створювати труднощів для автомобільних перевізників, Правила, що встановлюють вимоги до перевезення небезпечних вантажів в окремо взятій країні, повинні враховувати рівень розвитку технологій перевезення таких вантажів по усьому світу. Що, враховуючи абсолютна відсутність фінансування розробки Правил з боку держави, на сьогодні здійснити в Україні неможливо. Тому було прийнято логічне рішення перейти на пряме регулювання ДОПНВ внутрішніх перевезень небезпечних вантажів автомобільним транспортом на території України.

Незважаючи на це, повної відмови від Правил дорожнього перевезення небезпечних вантажів не відбудеться через відсутність у ДОПНВ регулювання різних адміністративних процедур, без якого автомобільні перевізники при всьому своєму бажанні не зможуть виконати вимоги цієї угоди.

Тому Правила дорожнього перевезення небезпечних вантажів повинні залишитися в тій частині, у якій вони необхідні для того, щоб різні учасники перевезення небезпечних вантажів мали можливість виконати положення ДОПНВ,  не звертаючись до послуг компетентних органів інших країн-учасниць даної угоди.

Чим швидше буде зроблена ця робота, тим швидше будуть спрощені вимоги до перевезення небезпечних вантажів по території України.