Заходи безпеки
Після трагічних подій 11 вересня 2001 року уряди й міжнародні організації зіткнулися з новою надзвичайно складною проблемою: яким чином ефективно боротися з тероризмом і запобігати терористичним актам.
Це стосується також транспорту, оскільки транспортне обладнання було основним інструментом нападів, і з часом висловлювалися припущення про те, що транспортне обладнання, призначене для перевезення небезпечних вантажів, або найважливіші елементи транспортної інфраструктури можуть стати інструментом або метою можливих терористичних актів у майбутньому.
Для ефективного запобігання актам тероризму, виходячи з серйозної небезпеки таких актів для національної та міжнародної безпеки, в нормативно-правові документи, що регламентують перевезення небезпечних вантажів, було включено додаткові вимоги щодо забезпечення безпеки.
Профілактичні заходи безпеки не можуть гарантувати повного виключення можливості виникнення терористичних актів у майбутньому, але вжиття ефективних і адекватних існуючій загрозі заходів є обґрунтованим з економічної та соціальної точки зору.
Вимоги щодо забезпечення безпеки під час перевезення небезпечних вантажів, застосовуються з метою мінімізації розкрадань або неналежного застосування небезпечних вантажів, в результаті чого може виникнути загроза для здоров'я і життя людей, а також для майна або довкілля.
Під час перевезення небезпечних вантажів автомобільним транспортом заходи щодо забезпечення безпеки регламентуються главою 1.10 ДОПНВ. Дані вимоги вперше були включені в ДОПНВ 2003 року.
Після того, як глава 1.10 ДОПНВ вступила в силу, перевірки транспортних засобів з небезпечними вантажами, що проводяться компетентними органами і відправниками небезпечних вантажів, повинні також включати перевірку застосування відповідних вимог щодо забезпечення безпеки.
На рис.1 зображена блок-схема, яка роз'яснює, коли і які заходи щодо забезпечення безпеки необхідно застосовувати.
Рис. 1. Вимоги, що стосуються забезпечення заходів безпеки
Всі учасники перевезення небезпечних вантажів повинні враховувати вимоги щодо забезпечення безпеки, зазначені в главі 1.10 ДОПНВ, пропорційно зі своїми обов'язками.
Небезпечні вантажі повинні передаватися для перевезення тільки тим перевізникам, які надали відповідне посвідчення своєї особи.
Зони, розташовані на території терміналів тимчасового зберігання, ділянок тимчасового зберігання, стоянок автотранспортних засобів, місць якірної стоянки суден і сортувальних станцій, які використовуються для тимчасового зберігання небезпечних вантажів в процесі їх перевезення, повинні належним чином охоронятися, бути добре освітленими і, коли це можливо і необхідно, бути недоступними для сторонніх осіб.
У процесі перевезення небезпечних вантажів кожен член екіпажу автотранспортного засобу, що перевозить небезпечні вантажі, повинен мати при собі посвідчення особи з фотографією.
Компетентний орган повинен вести реєстри, що оновлюються, всіх чинних свідоцтв ДОПНВ про підготовку водіїв транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі, які були видані цим компетентним органом або будь-якою визнаною ним організацією.
Міжнародний союз автомобільного транспорту (МСАТ) в 2004 році підготував керівництво МСАТ щодо забезпечення безпеки на автотранспорті.