Основні зміни в ДОПНВ/ADR 2025. Частина 2
З 1 січня 2025 року почала діяти нова редакція ДОПНВ/ADR, яка набуде повної сили після 30 червня 2025 року. Вони стосуються і документів, і транспортних засобів, і маркірування, і способів упакування, і багато чого ще. Одним словом, все як завжди. Постараюсь пояснити основні зміни без зайвих подробиць.
1. Нове місце зберігання всіх супровідних документів на небезпечні вантажі
Напевно втомилися перевізники, інспектори та й самі водії шукати свої документи по всіх валізах, бардачках та інших схованках. Один документ тут, другий там, третій взагалі в ADR-комплекті. В ADR 2025 почали боротися з розсіяністю водіїв.
Раніше в легкодоступному місці кабіни транспортного засобу під час перевезення небезпечного вантажу необхідно було тримати тільки письмові інструкції, але починаючи з 1 липня 2025 року там повинні бути такі документи:
- транспортний документ;
- посвідчення особи кожного члена екіпажу транспортного засобу з фотографією;
- письмові інструкції;
- свідоцтво ADR про підготовку водія;
- свідоцтво (свідоцтва) про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів;
- копія затвердження умов перевезення, виданого компетентним органом (це дуже рідкісний документ, особливо в наших широтах).
Однак хочу все-таки нагадати, що транспортні документи на небезпечні вантажі, які не відносяться до вантажу, що перевозиться, повинні зберігатися окремо. Їх треба прибрати та повернути перевізнику, оскільки відповідно до пункту 5.4.4.1 ADR перевізник повинен зберігати копію транспортного документа на небезпечні вантажі й додаткову інформацію та документацію, зазначену в ADR, протягом мінімум трьох місяців.
2. Правила перевезення натрій-іонних батарей та пристроїв з ними
Для натрій-іонних батарей та пристроїв з ними в Переліку небезпечних вантажів ADR 2025 додали нові позиції:
UN 3551 БАТАРЕЇ АКУМУЛЯТОРНІ НАТРІЙ-ІОННІ з органічним електролітом;
UN 3552 БАТАРЕЇ АКУМУЛЯТОРНІ НАТРІЙ-ІОННІ, ЩО МІСТЯТЬСЯ В ОБЛАДНАННІ, АБО БАТАРЕЇ АКУМУЛЯТОРНІ НАТРІЙ-ІОННІ, УПАКОВАНІ З ОБЛАДНАННЯМ, з органічним електролітом;
UN 3558 ЗАСІБ ТРАНСПОРТНИЙ, ЩО ПРАЦЮЄ НА НАТРІЙ-ІОННИХ БАТАРЕЯХ.
Звільнені натрій-іонні батареї
Великою перевагою натрій-іонних батарей є те, що їх можна розряджати до нуля без шкоди для них. Це призвело до того, що натрій-іонні батареї та пристрої, які з ними перевозяться, можна за дотримання певних вимог ADR перевозити розрядженими до нуля в будь-яких кількостях і незалежно від їх енергоємності без позначення транспортної одиниці табличками оранжевого кольору, а відповідно – й без свідоцтва ADR, ADR-комплекту, тощо.
Так, натрій-іонні елементи й батареї, а також натрій-іонні елементи й батареї, коли вони містяться в обладнанні або упаковані з обладнанням, підготовлені й пред’явлені до перевезення, не підпадають під дію інших положень ADR, якщо:
- контакти елементу або батареї закорочені таким чином, що в елементі або батареї відсутня електрична енергія. Коротке замикання елемента або батареї повинне легко перевірятися (наприклад, шина між клемами). Як це робити, коли ADR забороняє членам екіпажу відкривати упаковку, поки не зрозуміло;
- натрій-іонні елементи та батареї, а також пристрої з ними, упаковані в тару достатньої міцності;
- упаковки, позначені маркувальним знаком батарей. Цей знак (див. рисунок) в ADR 2025 перейменували на честь нових королів.
Тим не менш натрій-іонні батареї енергоємністю до 100 ВТ-год, які не піддані короткому замиканню, можна перевозити на тих самих умовах, що й літій-іонні батареї.
Інші натрій-іонні батареї та пристрої з ними
Залишається розглянути тільки умови перевезення упаковок з натрій-іонними батареями, позначені знаками небезпеки і номерами ООН:
- На упаковки, позначені № ООН 3558 та знаком небезпеки № 9А, інші вимоги ADR не поширюються, оскільки це транспортні засоби. Чому так, пояснено нижче.
- Під час перевезення упаковок, позначених № ООН 3551 або № ООН 3552 та знаком небезпеки № 9А, треба відкривати таблички оранжевого кольору, якщо маса батарей без тари на транспортну одиницю перевищує 333 кг.
Транспортні засоби, що працюють на натрій-іонних батареях
Транспортні засоби, що працюють на натрій-іонних батареях, не можна перевозити під № ООН 3552.
На транспортні засоби, що працюють від натрій-іонних батарей, що не містять інших небезпечних вантажів, не поширюються положення ADR, якщо батарея зазнала короткого замикання таким чином, що в ній відсутня електрична енергія. Коротке замикання елемента або батареї повинне бути таким, що легко перевіряється (наприклад, шина між клемами).
В іншому разі транспортні засоби, що працюють на натрій-іонних батареях, перевозяться на тих самих умовах, що й батареї на літій-іонних акумуляторах. Тобто, якщо сама батарея задовольняє встановленим вимогам, то на перевезення самого транспортного засобу положення ADR не поширюються. Єдине, якщо такий транспортний засіб перевозиться в тарі, то на упаковки повинен наноситись номер ООН (UN 3558) та знак небезпеки № 9А.
3. «Папський хрест» було замінено на символ заземлення
Довгі роки у пункті 6.8.2.1.27 в ADR замість знака заземлення було зображено перевернутий «Папський хрест» — різновид латинського хреста, але з трьома поперечинами. Можна було б взагалі не писати про це, але досвід показує, що в різних країнах інформація навіть про найдрібніші зміни в ADR доводиться в тому числі й до контролюючих органів.
Сподіваюся, всі пам’ятають основні вимоги до маркірування транспортних засобів знаком заземлення?
Нагадую: корпуси цистерн, призначених для перевезення легкозаймистих рідин (речовин, що відповідають критеріям класу 3), або для перевезення займистих газів, а також № ООН 1361 Вугілля або № ООН 1361 Сажа (група упакування II), повинні бути обладнані принаймні одним пристроєм заземлення з чітким маркуванням у вигляді знака заземлення.
Для того, щоб наявність на цистерні цього пристрою можна було легко перевірити, кожен такий пристрій повинен позначатися відповідним знаком.
4. Навчання персоналу, зайнятого в перевезенні небезпечних вантажів, упакованих в обмежених кількостях
«Правило 1000 пунктів» й небезпечні вантажі «в обмежених кількостях» – різні речі
Водії, перевізники та логісти часто називають небезпечні вантажі, що перевозяться відповідно до «Правила 1000 пунктів», небезпечними вантажами в обмежених кількостях, але згідно з положеннями ADR це зовсім різні небезпечні вантажі, й умови їх перевезення різні.
Небезпечні вантажі в обмежених кількостях з’явилися для того, щоб кінцевий споживач не сплачував зайвого за коштовну тару й підвищенні тарифи за перевезення вантажів ADR. До 2010 року перевізники і водії взагалі не звертали на них уваги, оскільки під час їх перевезення не треба було виконувати вимоги ADR. А от коли в країнах ADR ввели єдині заборони на проїзд з небезпечними вантажами через тунелі, тоді автівки, в яких перевозилося понад 8 тонн небезпечних вантажів в обмежених кількостях, попросили позначати спеціальними табличками «LTD QTY». Таблички не прижилися і їх замінили знаками з зафарбованими верхнім і нижнім кутами. Потім вантажників і перевізників зобов’язали дотримуватись заборон на перевезення цих вантажів з окремими вибуховими речовинами та виробами класу 1.
Коли в ADR 2025 встановили вимоги, що водії, які перевозять небезпечні вантажі, упаковані в обмежених кількостях, повинні проходити навчання, багато хто подумав, що у них тепер повинне бути й свідоцтво ADR про підготовку водія, але це не так.
Дійсно, в ADR 2025 вказано, що персонал (пакувальники, вантажники, водії, розвантажники, діловоди, логісти), задіяний у перевезенні небезпечних вантажів, упакованих в обмежених кількостях, повинен пройти навчання відповідно до глави 1.3 ADR. Однак таке навчання зазвичай організовується десь раз на рік самим підприємством, проводиться зазвичай на його території, не потребує складання іспиту компетентному органу й не стосується водіїв, що мають дійсне свідоцтво ADR. Інформація про проведення такого навчання додається до щорічного звіту уповноваженого.
Отже, відставити паніку!