Основні зміни в ДОПНВ/ADR 2025. Частина 1
З 1 липня 2025 року повної сили набуде нова редакція ДОПНВ/ADR 2025. Як завжди, в ній немало як важливих, так і не дуже, змін. Вони стосуються і документів, і транспортних засобів, і маркірування, і способів упакування, і багато чого ще. Одним словом, все як завжди. Постараюсь пояснити основні зміни без зайвих подробиць.
1. Письмові інструкції у 2025 році не замінюємо
Останнього разу письмові інструкції на українській мові змінилися в 2019 році, хоча під час обговорення змін ADR 2019 робити цього не планували. Однак літредактори самі змінили в них кілька слів, і в результаті всім українським водіям також довелося це зробити.
В ADR 2025 зміни письмових інструкцій також не передбачалися. Тим не менш була велика імовірність того, що вони зміняться, оскільки на першій сторінці письмових інструкцій згадується головний вимикач акумуляторної батареї. Цей пристрій з 1 січня 2025 року вже стали називати функцією, що дозволяє знеструмити електричні кола.
Незважаючи на це, в ADR 2025 у письмових інструкціях пристрій для знеструмлення електричних кіл автомобіля, як і раніше, називається головним вимикачем (перемикачем) акумуляторної батареї. Отже, поки що можна бути спокійними: зміни у письмові інструкції наступні 2 роки вноситися не будуть.
2. Новий спрощений спосіб маркірування цистерн з паливними сумішами етанолу
Суміші бензину та біоетанолу з умістом спирту понад 10% (Е15, Е20, Е30, Е85 тощо) не можуть перевозитися ні під номером ООН 1203 для бензину, ні під номером ООН 1170 для спирту етилового. Для таких паливних сумішей в Переліку небезпечних вантажів є конкретна позиція: № ООН 3475 ЕТАНОЛУ Й БЕНЗИНУ МОТОРНОГО СУМІШ.
Незважаючи на значне поширення сумішей бензину та біоетанолу в багатьох країнах світу, возити в одній цистерні такі суміші разом з бензином і дизельним паливом було дуже незручно. Причиною стало те, що впроваджений у 2003 році спрощений спосіб маркірування на випадок одночасного перевезення бензину та дизельного палива або авіаційного палива не можна було застосовувати за наявності в цистерні паливної суміші з номером ООН 3475. Так, при одночасному перевезенні в одній цистерні бензину або дизельного палива з паливною сумішшю № ООН 3475, перевізники повинні були застосовувати виключно традиційний спосіб маркірування цистерн, а саме: позначати табличками оранжевого кольору кожну секцію цистерни з двох боків.
Поширення спрощеного способу маркірування на UN 3475
В ADR 2025 цю незручність усунули, поширивши згаданий вище спрощений спосіб маркірування й на паливну суміш № ООН 3475.
Згідно з новими положеннями ADR 2025 до автоцистерн або транспортних одиниць із однією або декількома цистернами, у яких одночасно перевозиться бензин (№ ООН 1203), дизельне паливо (№ ООН 1202) або авіаційне паливо (№№ ООН 1268 або 1863) та паливна суміш UN 3475, але не перевозиться ніяка інша небезпечна речовина, достатньо прикріпити попереду й позаду транспортної одиниці таблички оранжевого кольору, приписані для № ООН 3475 — 33/3475.
Зауваження стосовно знаку з рибою та деревом
За наявності великої частки спирту, наприклад паливна суміш Е85 (містить 85 % біоетанолу), вантаж вже не буде небезпечним для довкілля. Тим не менш, в разі перевезення такої суміші в одній цистерні разом з бензином або дизельним паливом раджу все-таки поруч з великим знаком небезпеки № 3 кріпити маркувальний знак для речовин, небезпечних для довкілля.
3. Нові вимоги перевезення транспортних засобів, що працюють на батареях
В ADR 2025 транспортні засоби, що працюють на літій-іонних, літій-металевих та натрій-іонних батареях, отримали нові окремі номери ООН: відповідно 3556, 3557 та 3558.
Слід нагадати, що відповідно до спеціальних положень 388 глави 3.3 ADR, до транспортних засобів, які працюють на літій-іонних, літій-металевих та натрій-іонних батареях, відносяться самохідні пристрої, призначені для перевезення однієї й більше осіб або вантажів, включаючи й літальні апарати. Фактично сюди відноситься все, на що людина може сісти, лягти, стати та поїхати – від гіробордів, електросамокатів до електромобілів, а також все, до чого можна прикріпити вантаж та перевезти – від вантажівок до дронів.
Зауважу, що, як і раніше, перевезення транспортних засобів, які працюють на літій-іонних, літій-металевих та натрій-іонних батареях, звільняється від дотримання вимог ADR. Але тепер для того, щоб перевізник міг скористатися цим звільненням, виробник повинен постаратися, і це стосується не тільки використання батарей, які відповідають вимогам ADR.
Нові правила упакування транспортних засобів, що працюють на батареях
В ADR 2025 для транспортних засобів, що працюють на акумуляторах, передбачена нова інструкція з упакування P912.
Тепер всі транспортні засоби індивідуальною масою нетто менше 30 кг повинні перевозитись в тарі. При цьому, якщо раніше дозволялось будь-які елементи транспортного засобу відокремлювати від його рами, щоб вона могла вміститися в тару, тепер акумулятори повинні бути упаковані обов’язково в ту саму коробку, що й рама. Інакше вони повинні перевозитись як літієві батареї з дотриманням всіх відповідних положень ADR, які залежать від енергоємності, кількості та способу упакування батарей.
Транспортні засоби індивідуальною масою нетто 30 кг і більше – це засоби, які:
- здатні зберігати вертикальне положення під час транспортування без додаткової опори й можуть перевозитись без тари, якщо їх конструкція забезпечує належний захист акумуляторної батареї, щоб не допустити її ушкодження;
- можуть перекинутися під час перевезення (наприклад, мотоцикли), можуть перевозитися без тари тільки у вантажних транспортних одиницях, обладнаних засобами для запобігання перекиданню під час перевезення, наприклад за допомогою кріплень, рам або стійок.
- можуть бути поміщені в лати або закріплені на піддонах.
Китайці не вгадали з маркуванням
Я неодноразово писав, що знак № 9 на ящиках з електросамокатами – це не зовсім вірно, а після 30 червня 2025 року буде й зовсім неправильно.
Відповідно до оновленого спеціального положення 666 глави 3.3 ADR транспортні засоби підпадають під дію вимог глави 5.2 щодо маркування й знаків небезпеки, якщо вони повністю закриті тарою, латами або іншим засобом, які не дозволяють легко їх ідентифікувати.
Це на практиці означає, що на всі коробки з транспортними засобами, які працюють на батареях, повинен наноситись відповідний номер ООН, якому передують літери «UN», та знак небезпеки № 9А.
Висновок
Як і раніше, в разі врахування вищевказаних додаткових вимог, перевезення транспортних засобів, що працюють на літій-іонних, літій-металевих та натрій-іонних батареях, може здійснюватися в будь-яких кількостях без відкриття табличок оранжевого кольору та складання транспортного документу.
4. Нові вимоги до свідоцтва про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів
Декілька років тому австрійці оштрафували поляків за те, що свідоцтво про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів на їх думку не відповідало встановленому зразку.
Проблема полягала в тому, що положеннями пункту 9.1.3.3 ADR регламентовано: «Свідоцтво про допущення до перевезення повинно відповідати зразку, наведеному в підрозділі 9.1.3.5. Свідоцтво повинно бути білого кольору з рожевою діагональною смугою». Під час контролю з’ясувалося, що на відміну від наведеного в пункті 9.1.3.5 ADR зразка, надані водієм свідоцтва про допущення мали елементи захисту у вигляді водяних знаків. Австрійські інспектори зауважили, що свідоцтва не схожі на зразок, наведений у розділі 9.1.3 ADR.
Для врегулювання вказаного питання австрійська сторона ініціювала внесення змін у ADR. Так, в ADR 2025 були включені нові положення стосовно вимог до свідоцтва про допущення. Тепер на нього можуть наноситися додаткові елементи захисту, такі як голограма, печатка зображення, видимого тільки в ультрафіолетовому висвітленні, гильоширний рисунок або штрих-код.
При цьому договірні сторони, які включили додаткові елементи захисту у свідоцтва про допущення до перевезення, повинні передати секретаріату ЄЕК ООН типовий зразок кожного свідоцтва, призначеного для видачі на національному рівні, а також пояснення, що дозволяють перевіряти відповідність свідоцтв переданим зразкам. Секретаріат ЄЕК ООН повинен розмістити цю інформацію на своєму веб-сайті.
Українські свідоцтва про допущення транспортних засобів до перевезення небезпечних вантажів
Свідоцтва про допущення, що видаються в Україні, мають по контуру рамку. Колись я спитав у відповідального за це працівника ГСЦ МВС: «Навіщо ви на свідоцтві рамку зробили?» На що отримав відповідь: «Мені так подобається». Йому-то подобається, але тепер треба розбиратися, чи є та рамка гильоширним рисунком. Якщо ні, то такі свідоцтва про допущення не відповідають вимогам ADR, до того ж ГСЦ МВС України повинен передати ЄЕК ООН зразок свідоцтва та опис вірними словами тієї рамки та її призначення.
Занепокоєння викликає той факт, що це не перший документ та інформація, яку ГСЦ МВС України повинен передати ЄЕК ООН для виконання вимог ADR. І щось завжди йшло не так, а інформація та документи або не передавалися вчасно, або взагалі не передавалися.
Єдиною втіхою є те, що в ADR 2025 не встановлено строки передачі зразків свідоцтв та інформації про їх елементи захисту. Немає також перехідного періоду, протягом якого можуть використовуватись свідоцтва про допущення, які не відповідають новим вимогам.