29/01/2019

ДОПНВ 2019 основні зміни

На жаль, в 2019 році не можна було опублікувати зміни в ДОПНВ раніше, оскільки деяких змін в термінології не було в проектах поправок, опублікованих на сайті ЄЕК ООН. Після опублікування видання ДОПНВ українською мовою тепер упевнено можна сказати, що термін «інформаційне табло» у ДОПНВ 2019 було замінено терміном «великий знак небезпеки», а замість скорочення КСВМВ у ДОПНВ 2019 використовується скорочення КСМ.

1. ДОПНВ 2019 — нові вимоги до оформлення транспортного документа на небезпечний вантаж

Однією з найголовніших змін у ДОПНВ 2019 є вимога належного опису в транспортному документі небезпечного вантажу, якщо його кількість на транспортній одиниці не перевищує максимального значення, зазначеного для нього в підрозділі 1.1.3.6 ДОПНВ. 

Нагадаємо, небезпечні вантажі в таких кількостях перевозяться без маркірування транспортного засобу табличками оранжевого кольору й свідоцтва ДОПНВ про підготовку водія. Такі максимальні кількості, установлені для кожного небезпечного вантажу окремо, Ви можете визначити за Переліком небезпечних вантажів на нашому сайті.

Інакше кажучи, у випадку застосування правила 1000 пунктів, у транспортному документі повинна бути зазначена кількість вантажу для кожної транспортної категорії, розрахована відповідно до пунктів 1.1.3.6.3 і 1.1.3.6.4 ДОПНВ. 

Ця вимога застосовувалася в багатьох країнах Європейського Співтовариства (наприклад, Німеччини) уже тривалий час відповідно до положень їх внутрішнього законодавства й на сьогодні була закріплена в ДОПНВ 2019. Отже ці вимоги стануть обов'язковими для виконання, починаючи з 1 липня 2019 року. 

Приклад

«1. 10 балонів, UN 1965 ГАЗІВ ВУГЛЕВОДНЕВИХ СУМІШ СКРАПЛЕНА, Н.З.К. (Суміш С), 2.1, (B/D), 220 кг.

2. 5 балонів, UN 1072, КИСЕНЬ СТИСНЕНИЙ, 2.2 (5.1), (E), 200 л.

Розрахунки загальної кількості небезпечних вантажів відповідно до підрозділу 1.1.3.6 ДОПНВ:

1. Транспортна категорія 2, 220 кг, коефіцієнт 3, кількість 660.

2. Транспортна категорія 3, 200 л, коефіцієнт 1, кількість 200.

Загальна кількість: 880»

Незважаючи на те, що ДОПНВ 2019 не встановлює вимог відносно зазначення розрахункового значення для всього вантажу, у випадку якщо його кількість не перевищує максимального значення, зазначеного для нього в підрозділі 1.1.3.6 ДОПНВ, під час перевезення по території Європейського Співтовариства, його краще вказати. 

2. ДОПНВ 2019 — зміна письмових інструкцій

Міняти або не міняти, от у чому питання. 

Таке питання відносно письмових інструкцій автомобільні перевізники задають, починаючи з ДОПНВ 2011 кожний непарний рік. 

У ДОПНВ 2009 були введені письмові інструкції єдиного зразка, який не залежить від вантажу, що перевозиться. Ці інструкції повинні передаватися перевізником екіпажу транспортного засобу мовою(ами), на якій(их) кожний член екіпажу може читати і яку(і) він розуміє, до початку рейсу. 

Усе це добре, але зразок письмових інструкцій мінявся щоразу, коли перевидавалися додатки до ДОПНВ. Усі вже втомилися від цієї ситуації й на засіданні робочої групи WP.15 уже відкрито було висловлено, що письмові інструкції в ДОПНВ 2019 не буде змінено. У поправках до ДОПНВ для набрання чинності  з 1 січня 2019 змін у зразку письмових інструкцій дійсно немає.

Здавалося б усі повинні зітхнути з полегшенням і їздити зі старими письмовими інструкціями (що відповідають зразку, наведеному в розділі 5.4.3 ДОПНВ 2017) далі. 

Але не тут-то було. Погано те, що в ДОПНВ 2019 уже не використовується термін «Інформаційне табло». Замість нього використовується поняття «Великий знак небезпеки». З цієї причини в письмових інструкціях російською й українською мовами змінилася шапка в таблиці на 2-й і 3-й сторінках письмових інструкцій, у якій містилися слова «інформаційні табло».

Увага!

Зміст письмових інструкцій у міру внесення змін у ДОПНВ також періодично переживає невеликі зміни. Ці зміни відбулися й в 2019 році. У водіїв постійно повинні бути оновлені письмові інструкції відповідно до положень пункту 1.4.2.2.6 і розділу 5.4.3 ДОПНВ. І 2019 рік не став виключенням у випадку письмових інструкцій російською й українською мовами. 

Письмові інструкції відповідно до ДОПНВ 2019

3. ДОПНВ 2019 — нові вимоги до м'яких контейнерів для масових вантажів (BK3)   

Відносно м'яких контейнерів для масових вантажів (BK3) у ДОПНВ 2019 було включено 2 нові вимоги:

1. У підрозділ 7.3.2.10  включена нова примітка, що дозволяє використовувати м'які контейнери для масових вантажів, які було затверджено не в країні-учасниці ДОПНВ:

«ПРИМІТКА: М'які контейнери для масових вантажів, маркіровані відповідно до вимог підрозділу 6.11.5.5, але затверджені в країні, що не є Договірною стороною ДОПНВ, можуть, проте, використовуватися для перевезення відповідно до ДОПНВ».

2. Відповідно до нової редакції підрозділу 5.3.1.2 великі знаки небезпеки (раніше ці елементи маркування називалися інформаційними табло) повинні розміщатися на двох протилежних сторонах м'яких контейнерів для масових вантажів. Це нетипово для контейнерів і контейнерів для масових вантажів, у випадку яких великі знаки небезпеки кріпляться до двох бічних і двох торцевих сторін. 

М'який контейнер для масових вантажів (BK3)

4. ДОПНВ 2019 — вироби з небезпечними речовинами

Мабуть однією з найістотніших змін у ДОПНВ 2019 стала зміна порядку класифікації виробів, що містять небезпечні вантажі. 

ДОПНВ 2019 містить порядок перевезення всіх виробів, які містять небезпечні вантажі. На практиці це означає, що якщо вам захочеться перевезти демонтований бак автомобіля, не очищений від залишків палива, то вимоги до його перевезення визначено ДОПНВ; якщо ви захотіли перевезти переносну паливну установку для заправлення техніки — вимоги до перевезення знову в ДОПНВ. Рідкісний виняток становлять вироби з небезпечними вантажами, повністю звільнені відповідно до винятків розділу 1.1.3 і глави 3.3 ДОПНВ, наприклад, вироби, що перевозяться приватними особами для використання в побуті або для занять спортом.

Для регулювання перевезення виробів з небезпечними вантажами в ДОПНВ 2019:

1. Виключили підпункт 1.1.3.1 b) «Винятки для перевезення машин/обладнання»:

«Положення ДОПНВ не застосовуються до перевезення машин або механізмів, що не зазначені у цьому додатку й що містять небезпечні вантажі в їх внутрішньому або експлуатаційному обладнанні, за умови, що вжито заходів для запобігання будь-якому витоку вмісту в нормальних умовах перевезення».

2. Змінили в Переліку небезпечних вантажів положення, які стосуються № ООН 3363.

3. Наприкінці Переліку небезпечних вантажів додали 12 нових номерів ООН для виробів н.з.к.

4. У розділі 2.1.5 ДОПНВ установили порядок класифікації виробів з небезпечними вантажами.

Усі вироби, що містять небезпечні речовини, розділяються на такі групи:

  • вироби, які відносяться до класу 1, класу 6.2 або класу 7, вироби з радіоактивними матеріалами й вироби, прямо зазначені за найменуванням в таблиці А глави 3.2 (наприклад, транспортні засоби, рефрижераторні установки, рятувальні засоби, генератор кисню хімічний і т. д.). Відносно таких виробів порядок перевезення не змінився. Не можна перевозити хімічний генератор кисню, що містить окиснювальні речовини під новим номером ООН 3544, оскільки його прямо зазначено за найменуванням в Переліку небезпечних вантажів під номером ООН 3356;
  • вироби, що містять небезпечні вантажі у якості залишку або в кількості, що не перевищує значення LQ (крім  виробів, для яких LQ = 0). Такі вироби відносяться до номера ООН 3363;
  • вироби (крім зазначених вище, що містять небезпечні речовини і не зазначені конкретно за найменуванням в переліку небезпечних вантажів. Такі вироби відносяться до нових номерів ООН 3537—3548. Залежно від переважного виду небезпеки. 

Вимоги до перевезення виробів, установлені в ДОПНВ 2019, в основному стосуються забезпечення заданого положення виробу під час перевезення для запобігання витокам небезпечних речовин, а також, у випадку номерів ООН 3537-3548, маркірування упаковок або неупакованих виробів знаками небезпеки.

Перевезення пересувної установки для заправки техніки відповідно до ДОПНВ 2019

5. ДОПНВ 2019 — новий порядок класифікації корозійних сумішей

У ДОПНВ 2019 розділ 2.2.8, що стосується класифікації корозійних речовин (клас 8), було викладено у новій редакції, тобто фактично повністю переписано.

Процедури класифікації корозійних речовин у ДОПНВ (як і в інших міжнародних регламентах у сфері перевезення небезпечних вантажів) залишалися незмінними тривалий час. 

Зміни відображують роботу Підкомітету ООН і Підкомітету з Погодженої на глобальному рівні системи, спрямовану на більш точне погодження  положень про класифікацію для транспортування речовин класу 8 з положеннями про їх постачання й використання.

Що стало причиною для внесення змін:

  • при підході, що існував раніше (до ДОПНВ 2019), більшу частину розчинів без спеціальних випробувань треба було відносити до ГУ I;
  • була відсутня гармонізації в різних регіонах світу;
  • безліч труднощів з призначенням сумішам груп упакування;
  • жорсткість вимог до засобів утримання;
  • багато упаковок/засобів утримання для корозійних сумішей високого ступеню небезпеки в цей час доступні тільки обмежено або недоступні зовсім;
  • часто дозволено тільки малі кількості вмісту (по 1.1.3.6 20 л/кг, перевезення в обмежених і звільнених кількостях заборонено).

Для полегшення класифікації корозійних сумішей у ДОПНВ 2019 було включено альтернативні методи, що дозволяють визначити групу упакування суміші без проведення випробувань:

1. Метод екстраполювання.

2. Метод розрахунків.

Метод екстраполювання допускається використовувати в тих випадках, коли суміш не піддавалася випробуванню на предмет визначення її потенціалу корозійного впливу на шкіру, однак є достатньо даних як по її окремих компонентах, так і по випробуваних схожих сумішах для адекватної класифікації розглянутої суміші й призначення їй групи упакування. Застосовується у випадку:

  • розведення;
  • різних партій продукції;
  • збільшення концентрації сумішей, віднесених до групи упакування I;
  • трьох сумішей з ідентичними компонентами;
  • суттєво схожих сумішей.

Метод розрахунків застосовується, якщо передбачається, що потенціал корозійного впливу на шкіру пропорційний концентрації. Метод не застосовується, якщо є підстави вважати, що в результаті дії окремих компонентів суміш набуває більш сильних корозійних властивостей.

Основою для методу розрахунків є класифікація компонентів відповідно до міжнародних регламентів у сфері перевезення небезпечних вантажів.

Класифікація корозійних речовин - розведення

Класифікація корозійних речовин - різні партії продукції

 

Класифікація корозійних речовин - збільшення концентрації сумішей, віднесених до групи упаковки I

Класифікація корозійних речовин - три суміші з ідентичними компонентами

Класифікація корозійних речовин - істотно схожі суміші