Законопроект 4644, або що відбулося у Верховній Раді?
У Верховну Раду було внесено проект Закону України «Про внесення змін у деякі законодавчі акти відносно приведення їх у відповідність до законодавства Європейського Союзу в сфері перевезення небезпечних вантажів» (далі — Законопроект).
Як сказано в пояснювальній записці до законопроекту, метою його прийняття є забезпечення можливості застосування в повному обсязі вимог Директиви 2008/68/ЄС і вимог міжнародних договорів України в сфері перевезення небезпечних вантажів до національних перевезень.
Законопроект 4644, який було прийнято за основу в першому читанні, у цілому досяг поставленої мети, за винятком двох моментів:
- Визначення терміна «Небезпечний вантаж» не задовольняло положенням Директиви 2008/68/ЄС, згідно з положеннями якої небезпечні вантажі — речовини й вироби, які не допускаються до перевезення згідно з міжнародними договорами в сфері перевезення небезпечних вантажів (ДОПНВ, ВОПНВ і МПНВ) або допускаються до неї тільки з дотриманням вказаних цими договорами умов.
- Була відсутня основна європейська норма, закріплена Директивою 2008/68/ЄС, згідно з якою перевезення небезпечних вантажів по території Європейського союзу, а також перевезення небезпечних вантажів між країнами Євросоюзу й третіми країнами регулюються ДОПНВ, ВОПНВ і МПНВ.
Однак до другого читання під прикриттям євроінтеграції насправді була зроблена спроба забрати повноваження в Міністерства внутрішніх справ у сфері перевезення небезпечних вантажів автомобільним транспортом і перекласти їх на Міністерство інфраструктури. Причому без погодження із цими міністерствами.
У порівняльній таблиці, підготованій до другого читання, синім кольором виділено функції, які додали Мінінфраструктури, а червоним — функції, які забрали у Міністерства внутрішніх справ.У результаті цього переділу було втрачено компетентний орган, який повинен відповідно до положень розділів 9.1.2 і 9.1.3 ДОПНВ проводити огляд спеціалізованих транспортних засобів для перевезення небезпечних вантажів і видавати свідоцтва про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів. Крім того, повноваження компетентного органу, який повинен затверджувати курси навчання, складати каталог екзаменаційних питань для водіїв, проводити іспит і видавати свідоцтва ДОПНВ про підготовку водія, було розділено на три частини:
- Міністерство інфраструктури визначає центри навчання;
- орган, уповноважений проводити перевірку знань (організація, визначена Міністерством інфраструктури), складати тестові питання на іспит;
- Міністерство внутрішніх справ проводить іспит і видає свідоцтва ДОПНВ про підготовки водіїв.
Зрозуміло, що такий переділ не був підтриманий депутатами Верховної Ради.
Можна припустити з великою ймовірністю, яка ситуація склалася б в найближчі роки прийняття такого Законопроекту:
- Руйнування всієї системи підготовки водіїв транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі, і уповноважених (консультантів) з питань безпеки перевезень небезпечних вантажів автомобільним транспортом, яка на сьогодні в Україні відповідає всім Європейським вимогам і є однією з кращих на території пострадянського простору.
- По суті відбудеться повна відмова від євроінтеграції в сфері перевезень небезпечних вантажів, оскільки замість застосування ДОПНВ під час перевезень небезпечних вантажів по території України перевізники змушені будуть використовувати перероблені Правила дорожнього перевезення небезпечних вантажів, до того ж з величезною кількістю неврахованих факторів і нікому непотрібних, крім контролюючих органів, національних особливостей.
Звичайно, читачі мають право засумніватися в наших словах, тому пояснимо, як ми дійшли таких висновків.
Міністерство інфраструктури на сьогодні є компетентним органом у сфері навчання персоналу, зайнятого в перевезеннях небезпечних вантажів усіма видами транспорту, крім автомобільного, а також видає ліцензії на здійснення перевезень небезпечних вантажів автомобільним транспортом. Виходячи із цього, на сьогодні:
- Персонал, зайнятий у перевезенні небезпечних вантажів, який відповідно до міжнародних договорів у сфері перевезень цих вантажів не повинен складати іспит компетентному органу, в Україні цей іспит складає. І таких органів на всю країну аж цілих два (у той час як зараз іспит на автомобільному транспорті можна здати в кожному регіоні).
- Відсутня зрозуміла система проведення іспитів для тих категорій персоналу, які повинні складати іспит компетентному органу. Так, законодавчими й іншими нормативно-правовими актами встановлено, що на залізничному транспорті уповноважені (консультанти) з питань безпеки повинні призначатися й проходити відповідне навчання. Однак порядок проведення іспитів і форма свідоцтва, установлені для цієї категорії персоналу, не відповідають вимогам МПНВ і додатка 2 до УМВС. Отже, якщо хтось пройде таке навчання й складе екзамен за встановленими критеріями, то він одержить свідоцтво, яке не буде легітимним.
- Ліцензійні умови, на підставі яких видаються ліцензії на перевезення небезпечних вантажів автомобільним транспортом, не витримують ніякої критики. Вони складені настільки непрофесійно, що фактично кожне їх положення суперечить ДОПНВ. А якщо врахувати положення статті 26 Закону України «Про перевезення небезпечних вантажів», то ці ліцензійні умови ніяким чином не можуть і не повинні застосовуватися до міжнародних перевізників.
- Так, наприклад, вони містять норму, згідно з якою уповноважений з питань безпеки перевезення небезпечних вантажів повинен бути власником, співвласником, акціонером, керівником або працівником автомобільного перевізника. Звичайно, у багатьох випадках уповноважені, що виявляють послуги на професійній основі, будуть набагато якісніше виконувати відповідні функції, передбачені ДОПНВ. І положення пункту 1.8.3.4 ДОПНВ говорять про те, що функції уповноваженого з питань безпеки перевезень небезпечних вантажів можуть виконуватися особою, що не працює безпосередньо на підприємстві. Єдиним виправданням даної норми ліцензійних умов є відсутність установленого механізму контролю виконання уповноваженим покладених на нього функцій, які необхідно внести в законодавчі або інші нормативні правові акти.
Дуже хочеться вірити, що при новому керівництві Міністерства інфраструктури ситуація зміниться в кращий бік.
На наш погляд, якщо чиновники дійсно прагнуть євроінтеграції у сфері перевезень небезпечних вантажів автомобільним транспортом, то для цього достатньо дотримуватися всього одного положення, яке чітко повинне бути позначене в Законі «Про перевезення небезпечних вантажів»:
«Перевезення небезпечних вантажів автомобільним транспортом регламентується Європейською угодою про міжнародне дорожнє перевезення небезпечних вантажів (ДОПНВ)»!