14/09/2025

Як перевозити літій-іонні батареї та обладнання, яке на них працює?

Дивіться також відео про перевезення літієвих батарей та обладнання з ними на нашому YouTube-каналі

Літій-іонні батареї містять хімічну енергію у формі займистого електроліту, а речовини, що містяться в них, мають властивості, які можуть становити небезпеку для здоров'я людини або довкілля. Виток охолоджувача з деяких батарей через його розкладання під впливом високої напруги може призвести до займання.

Перелік небезпечних компонентів та їх потенційна небезпека залежать від виду батареї. У випадку нових батарей безпека забезпечується в першу чергу системою управління якістю під час їх виробництва, а також за рахунок їх правильної підготовки до перевезення. Тому перевізнику залишається тільки визначити режим їх перевезення.  

Фактично всі літій-іонні батареї, пристрої та обладнання з такими батареями є небезпечними вантажами під час їх перевезення і тому підпадають під дію вимог ADR. 

Літій-іонні батареї включено в Перелік небезпечних вантажів під номером ООН 3480; обладнання та пристрої, які перевозяться разом з літій-іонними батареями, – до номеру ООН 3481; транспортні засоби, що працюють на літій-іонних батареях, – до номеру ООН 3556. 

Всі вантажі з літій-іонними батареями слід розділяти на 3 групи

До першої групи належать транспортні засоби, що працюють на літій-іонних батареях, навіть у тому випадку, коли вони перевозяться в упаковках, позначених знаками небезпеки. При цьому транспортними засобами, що працюють на літій-іонних батареях, вважаються самохідні пристрої, призначені для перевезення одної й більше осіб або вантажів. Прикладами таких транспортних засобів є працюючі на електротязі автомобілі, мотоцикли, скутери, три- і чотириколісні транспортні засоби або мотоцикли, вантажні автомобілі, локомотиви, електровелосипеди й інші транспортні засоби такого типу (наприклад, транспортні засоби, що самоврівноважуються, або транспортні засоби, що не мають сидінь), інвалідні візки, садові трактори, самохідна сільськогосподарська й будівельна техніка, човни й літальні апарати.

Відповідно до спеціального положення 666 глави 3.3 ADR під час перевезення транспортних засобів, що працюють на літій-іонних батареях, від перевізника не вимагається вживати жодних додаткових заходів, передбачених ADR. Водію не треба відкривати таблички оранжевого кольору незалежно від кількості вантажу, що перевозиться, а значить не потрібне під час перевезення свідоцтво ДОПНВ про підготовку водія, письмові інструкції та ADR-комплект.     

До другої групи слід відносити упаковки, позначені маркувальним знаком батарей. Такі упаковки можуть містити літій-іонні батареї, а також обладнання та пристрої з літій-іонними батареями невеликої енергоємності – до 100 Ватт-годин. Наприклад, часто такими вантажами є ноутбуки, мобільні телефони, повербанки, побутова техніка та електроінструменти невеликої потужності. 

Як і у випадку перевезення транспортних засобів, на перевезення упаковок з маркувальним знаком батарей вимоги ADR не поширюються. Водію також не слід відкривати таблички оранжевого кольору. Крім того, не вимагається свідоцтво ДОПНВ про підготовку водія, письмові інструкції та ADR-комплект.   

Третя група, на яку слід звертати особливу увагу, – упаковки, позначені знаком небезпеки № 9А. Вони містять літій-іонні батареї або обладнання та пристрої з літій-іонними батареями і мають енергоємність 100 Ватт-годин та більше. В таких упаковках також перевозяться літій-іонні батареї, які відправляються на видалення або переробку. 

Під час перевезення упаковок зі знаком небезпеки № 9А слід забезпечити наявність у водія транспортного документу з відповідною інформацією про небезпечний вантаж. Також, якщо вага пристроїв без тари, що перевозяться на транспортній одиниці, перевищує  333 кг, необхідно позначити транспортну одиницю табличками оранжевого кольору та мати під час перевезення свідоцтво ДОПНВ про підготовку водія, письмові інструкції, додаткові вогнегасники й ADR-комплект.

На практиці, нажаль, дуже часто відправники неправильно використовують маркувальні знаки батарей та знаки небезпеки № 9А. На одній упаковці часто можна побачити разом маркувальний знак батарей і знак небезпеки № 9А. У цьому випадку не вийде орієнтуватися на маркування упаковок для визначення режиму їх перевезення. Тому дуже важливо до початку перевезення знати енергоємність літій-іонних батарей і додатково враховувати її для визначення умов перевезення.

Пам’ятайте! Літій-іонні батареї вважаються небезпечними для транспортування, якщо: є небезпека нагрівання; з батареї виходить рідина, газ або полум’я; сталося внутрішнє або зовнішнє коротке замикання; корпус батареї має пошкодження або сильно деформований.