17/11/2020

Рекомендуємо не їздити з паливними баками місткістю більш 1500 літрів

Останнім часом виникає багато питань про встановлену ДОПНВ максимальну місткість паливних баків транспортної одиниці. Чи стосується це обмеження тільки автомобілів, що перевозять небезпечний вантаж? Чи відкривати таблички оранжевого кольору, якщо сумарна ємність паливних баків і причепа більше 1500 л? Де і які великі знаки небезпеки розміщати? Маркірувати тільки бензобаки або всю транспортну одиницю? Спробуємо розібратися.

Згідно з вимогами підпункту 1.1.3.3 «а» ДОПНВ/ADR загальна місткість вбудованих паливних баків не повинна перевищувати 1500 літрів на одну транспортну одиницю, а місткість бака, установленого на причепі, не повинна перевищувати 500 літрів. Нагадуємо, що транспортна одиниця – це склад з автотранспортного засобу й зчепленого з ним причепа або тільки автотранспортний засіб без причепа.

При цьому враховується місткість як паливних баків, безпосередньо з'єднаних із двигуном транспортного засобу, так і паливних баків, з'єднаних з допоміжним обладнанням.

Якщо місткість паливних баків транспортних засобів перевищує вказаних у ДОПНВ/ADR максимальних значень, то ці паливні баки вважаються небезпечним вантажем. До того ж не має значення фактичний об'єм палива в паливних баках і неважливо, перевозиться на автомобілі небезпечний вантаж або ні.

Заводи-виробники зазвичай не встановлюють на транспортні засоби такі великі паливні баки. Частіше буває, що автомобіль-тягач із паливним баком об'ємом 1500 л буксирує напівпричіп-рефрижератор з баком об'ємом 240 л. У цьому випадку загальна місткість паливних баків, установлених на транспортній одиниці, становить 1740 л, і баки з рідким паливом розглядаються як небезпечний вантаж.

Максимальна місткість паливних баків

Контролюючі органі під час перевірки на дорозі можуть підійти до такої ситуації подвійно. З одного боку, якщо ємність одного з паливних баків перевищує 1000 л, то перевезення може бути розцінене як перевезення небезпечного вантажу у вбудованій цистерні, і тоді під час перевезення повинні виконуватися вимоги ДОПНВ. З іншого боку, вимоги угоди не поширюються на паливо, що міститься в паливному баку місткістю до 1500 л. Тоді тільки паливо в паливному баку рефрижератора ємністю 240 л буде розглядатися як перевезення небезпечного вантажу в тарі.

Перевізник теж опиняється в неоднозначному положенні. Виникають питання, як поводитися в такому випадку: «Відкривати оранжеві таблички або ні, і які – із цифрами або без? Де і які великі знаки небезпеки розміщати? Маркірувати тільки бензобаки або всю транспортну одиницю? Чи розміщати на баку табличку цистерни? Якщо бензобаки вважати упаковкою, то який у них код тари ООН? Яке свідоцтво ДОПНВ повинен у такому випадку мати водій (базовий курс або базовий курс + цистерни)? Яку кількість солярки вказувати в транспортному документі згідно з підпунктом 5.4.1.1.1 «f» ДОПНВ/ADR?»

От і виходить, що формально перевезення вантажів на транспортних засобах із сумарним об'ємом бензобаків більше 1500 л не заборонено, але в такому випадку слід дотримуватися всіх положень ДОПНВ, а яких – невідомо.

Контролюючі органі в цій ситуації часто займають просту й правильну позицію — забороняють перевезення вантажів на таких транспортних засобах. Водіям радимо дотримуватися тієї ж позиції, інакше у випадку перевірки на дорозі вони ризикують одержати штраф під час перевезення будь-якого вантажу на такій транспортній одиниці.