Перевірки цистерн для перевезення небезпечних вантажів
Усі країни, з якими граничить Україна, починають вимагати перевірки цистерн для перевезення небезпечних вантажів. Ця норма передбачена главами 6.7 і 6.8 Європейської угоди про міжнародне дорожнє перевезення небезпечних вантажів (ДОПНВ) і в Європейському Союзі перевезення небезпечних вантажів у цистернах, термін чергової перевірки яких прострочено, уважається порушенням категорії 1, у разі виявлення якого перевезення небезпечного вантажу зупиняється.
Перевірки цистерн почали вимагати не тільки в країнах Європейського Союзу
Але не тільки країни Європейського співтовариства вимагають перевірки цистерн для перевезення небезпечних вантажів. Так, своїм листом від 15.06.21018 № 20.1-23/954/1 Білоруський державний концерн з нафти й хімії Республіканського унітарного підприємства "Виробниче об'єднання "Білорусьнафта" проінформував українських перевізників про те, що з 01.09.2018 пропан-бутан цим підприємством не буде відвантажуватися в цистерни, на яких відсутня корозієстійка табличка із вказаними на ній датою й видом перевірок, проведених відповідно до положень розділу 6.8 ДОПНВ. І це незважаючи на те, що в Білорусії відсутні підприємства (експерти), які проводять перевірки цистерн для перевезення газів класу 2 відповідно до положень розділу 6.8 ДОПНВ. Самі білоруські перевізники, у яких цистерни для газів виготовлені відповідно до ДОПНВ, виконують перевірки в інших країнах. У Білорусі проводять огляд цистерн для перевезення пропан-бутанової суміші для цистерн, у яких в експлуатаційних документах зазначена експлуатація відповідно до вимог правил для посудин, що працюють під тиском, тобто виготовлених невідповідно до ДОПНВ.
Причини введення перевірок цистерн для перевезення небезпечних вантажів
Перевезення будь-яких вантажів автомобільним транспортом може бути небезпечним само по собі, а перевезення небезпечних вантажів у цистернах значно підвищує ймовірність виникнення надзвичайних ситуацій на дорогах. Однією з причин цього є фізико-хімічні властивості таких вантажів, які становлять серйозну додаткову небезпеку, до того ж сам вантаж у цистерні через зсув під час руху значно впливає на стійкість і керованість транспортного засобу, про що свідчить велика кількість аварій за участю автоцистерн. Такі аварії можуть мати катастрофічні наслідки для людей і довкілля (у випадку вибуху або витоку хімічного вантажу вони можуть бути необоротними) і, на превеликий жаль, такі приклади добре відомі.
Наприклад, в Іспанії в 1978 році через витік з автоцистерни пропілену відбувся вибух з утворенням вогненної кулі з температурою понад 1000 градусів, який створив воронку діаметром майже 20 метрів і глибиною 1,5 метра. У радіусі трьохсот метрів було знищено все — автомобілі, причепи й будинки. Загинуло 217 людей і було поранено 300, багато хто з них важко.
Ще одна відома аварія відбулася в Німеччині в 1987 році під час перевезення бензину й дизельного палива. У результаті вибуху загинуло 6 людей, поранено 38, повністю зруйновано 12 багатоквартирних будинків.
Єдиним законним способом перевірки відповідності вбудованих цистерн вимогам частини 6 ДОПНВ і визначення переліку небезпечних вантажів, допущених до перевезення в автоцистернах, є перевірки цистерни.
Ситуація в Україні з перевірками цистерн для перевезення небезпечних вантажів
В Україні майже щомісяця відбуваються дорожньо-транспортні випадки з перекиданням автоцистерн, що перевозять небезпечні вантажі.
Під час перевірки відповідності конструкції спеціалізованих транспортних засобів для перевезення небезпечних вантажів вимогам ДОПНВ і Правил дорожнього перевезення небезпечних вантажів, затверджених наказом МВС від 26.07.2004 № 822 (далі — Правила), Сервісні центри МВС виявляють багато вбудованих цистерн без маркування, яке повинно вказувати на відповідність їх конструкції вимогам ДОПНВ (підрозділ 6.8.2.5 ДОПНВ) і сертифікату типу транспортного засобу (підрозділ 6.8.2.3 ДОПНВ). У такій ситуації фактично неможливо визначити перелік небезпечних вантажів, до перевезення яких може бути допущена цистерна, що створює велику небезпеку для суспільства й довкілля.
Згідно з підрозділом 6.8.2.4 ДОПНВ і пункту 4.5.14 Правил корпуси цистерн, призначені для перевезення небезпечних вантажів, і їх обладнання повинні періодично перевірятися.
Положеннями пункту 4.3.2.3.7 ДОПНВ і 4.5.15 Правил забороняється наповнювати й надавати для перевезення вбудовані цистерни після закінчення терміну дії їх останньої періодичної перевірки (цистерни, які були наповнені до закінчення цього терміну, можуть перевозитися протягом не більше трьох місяців після закінчення терміну дії останнього періодичного випробування).
Для забезпечення можливості виконання зазначених вимог Правил і ДОПНВ МВС і Міністерство інфраструктури розробили й затвердили загальним наказом від 12.05.2015 № 166/550 Порядок перевірки цистерн для перевезення небезпечних вантажів (далі – Порядок). Цим Порядком визначено процедури проведення перевірки й маркірування автоцистерн, які використовуються для перевезення рідких, порошкоподібних і гранульованих небезпечних вантажів, а також надання суб'єктам господарювання повноважень на проведення перевірки цистерн.
Зараз Головним сервісним центром МВС надані повноваження на проведення перевірки цистерн, видачу за її результатами свідоцтв про первинну, проміжну, періодичну або позапланову перевірку й нанесення відповідного маркування на цистерни тільки декільком суб'єктам господарювання. Їх кількості поки недостатньо для введення перевірок цистерн для перевезення небезпечних вантажів в Україні. Основною причиною невеликої кількості суб'єктів господарювання, уповноважених на перевірку цистерн в Україні, є низький інтерес останніх до даного виду діяльності й украй тривала процедура одержання атестата про акредитацію органу з оцінки відповідності згідно зі сферою акредитації, що відповідає Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності», що охоплює методи й процедури випробувань і перевірок цистерн для перевезення небезпечних вантажів, визначених Порядком і ДОПНВ.