15/01/2015

ДОПНВ 2015. Основні зміни

З 1 січня набула чинності ДОПНВ 2015. ДОПНВ 2013 буде діяти до 30 червня 2015 року.

З усіма змінами в ДОПНВ, які набули чинності з 1 січня 2015 року, можна ознайомитися на сайті ЄЕК ООН. Ми зупинимося тільки на основних змінах, які стосуються, у першу чергу, перевізників і відправників небезпечних вантажів.

Маркірування

У ДОПНВ 2015 більш деталізовані вимоги до розмірів елементів маркування. Так було уточнено, що висота літер у написах «Транспортний пакет» (на пакетах з небезпечними вантажами), «АВАРІЙНА», «АВАРІЙНИЙ» (відповідно на аварійній тарі й аварійних посудинах під тиском) повинна бути не менше 12 мм. Уточнено розміри знаків небезпеки й маркувальних знаків. В основному це стосується товщини ліній на знаках. Тому всім підприємствам, що виготовляють елементи маркування, необхідно перевірити їх відповідність установленим вимогам.

Змінено розмір знака, що попереджає про фумігацію (рис. 1). Раніше цей знак мав розміри не менше 300 на 250 мм. Відповідно до ДОПНВ 2015 знак повинен мати розміри не менше 400 на 300 мм.

Знак, що попереджає про фумігацію

Рис. 1. Знак, що попереджає про фумігацію

Маркувальний знак для речовин, що перевозяться при підвищеній температурі (рис. 2), відповідно до ДОПНВ 2015, повинен наноситися на всі контейнери-цистерни, переносні цистерни, спеціалізовані транспортні засоби або контейнери, спеціально обладнані транспортні засоби або контейнери, у яких перевозяться речовини в рідкому стані при температурі 100 ºС і вище або речовини у твердому стані при температурі 240 ºС і вище. Раніше ним маркірувалися вантажні транспортні одиниці тільки під час перевезення небезпечних вантажів з номерами ООН 3256, 3257 і 3258.

Знак для речовин, що перевозяться при підвищеній температурі

Рис. 2. Знак для речовин, що перевозяться при підвищеній температурі

Змінено вимоги відносно маркірування знаком, що попереджає про небезпеку асфіксії (ядухи) (рис. 3). Відповідно до ДОПНВ 2015 цей знак може не кріпитися до транспортного засобу або контейнера, якщо в ньому реальна небезпека асфіксії відсутня. Ця небезпека оцінюється самими учасниками перевезення з урахуванням властивостей і кількості речовини, що використовується для охолодження або кондиціювання, тривалості перевезення й типу використовуваних засобів утримання. Як правило, уважається, що упаковки із сухим льодом у якості холодоагенту такої небезпеки не становлять.

Знак, що попереджає про асфіксію

Рис. 3. Знак, що попереджає про асфіксію

У ДОПНВ 2015 змінено вимоги до розміру зменшених табличок оранжевого кольору. Раніше ці таблички повинні були мати розмір не менше 300 на 120 мм, що з урахуванням вимог до вогнестійкості кріплень цих табличок, на певних моделях транспортних засобів не завжди дозволяло виконати вимоги ДОПНВ. ДОПНВ 2015 дає перевізникам деяку волю відносно розмірів зменшених табличок оранжевого кольору. Якщо площа поверхні транспортного засобу не дозволяє прикріпити таблички таких розмірів, то можуть застосовуватися зменшені таблички оранжевого кольору, розмір основи яких може варіюватися в межах від 300 до 400 мм, розмір висоти від 120 до 300 мм (рис. 4).

Зменшені таблички оранжевого кольору

Рис. 4. Зменшені таблички оранжевого кольору

Змінилися вимоги до маркірування причепів-цистерн для перевезення світлих нафтопродуктів, які відчеплені від тягача. Якщо причіп, у якому містяться небезпечні вантажі, відчеплений від транспортного засобу, що його буксирує у ході перевезення небезпечних вантажів, табличка оранжевого кольору повинна залишатися прикріпленою позаду причепа. Якщо на бічних поверхнях причепа-цистерни, у якому містяться небезпечні вантажі з номерами ООН 1202, 1203, 1223, або авіаційне паливо з номерами ООН 1268, 1863, таблички оранжевого кольору відсутні, ця табличка повинна відповідати найнебезпечнішій з речовин, завантажених у цистерну.

Перевізні документи

У ДОПНВ 2015 внесено зміни в письмові інструкції, свідоцтво про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів і свідоцтво про завантаження великого контейнера/ транспортного засобу.

У письмових інструкціях змінили першу й останню сторінки. На першій сторінці змінили пункт, що стосується заборони куріння. Тепер ця заборона також стосується використання електронних сигарет та інших подібних пристроїв. На останній сторінці виключили пояснення до деяких предметів додаткового обладнання. Письмові інструкції, що відповідають вимогам ДОПНВ, застосовуваним до 31 грудня 2014 року, але не відповідають, однак, вимогам розділу 5.4.3 ДОПНВ, застосовуваним з 1 січня 2015 року, можуть як і раніше використовуватися до 30 червня 2017 року.

У примітці 1 до свідоцтва про допущення транспортних засобів замінили «Директиву 97/27/ЄС» на «Директиву 2007/46/EC». Свідоцтва про допущення, що відповідають зразку, наведеному в підрозділі 9.1.3.5 ДОПНВ, застосовуваному з 1 січня 2009 року до 31 грудня 2014 року, можуть як і раніше використовуватися.

У свідоцтві про завантаження великого контейнера змінили 8 пункт, у якому говорилося про особливості перевезення контейнерів, у яких для охолодження вантажу використовується сухий лід. Цей пункт виклали в новій редакції «".8 якщо для цілей охолодження або кондиціювання використовуються речовини, що становлять небезпеку асфіксії (такі, як сухий лід (№ ООН 1845), або азот охолоджений рідкий (№ ООН 1977), або аргон охолоджений рідкий (№ ООН 1951)), контейнер/ транспортний засіб має зовні маркування відповідно до підрозділу 5.5.3.6 (МКМПНВ);».

Крім того, ДОПНВ 2015 зобов'язує Договірні сторони Угоди передавати секретаріату ЄЕК ООН зразки національних Свідоцтв ДОПНВ про підготовку водіїв для розміщення їх на сайті ЄЕК ООН

Вимоги до членів екіпажу транспортного засобу

Усі заборони, пов'язані з курінням, згідно з ДОПНВ 2015 включають заборони на використання електронних сигарет і інших подібних пристроїв.

Під час перевезення небезпечного вантажу членам екіпажу забороняється:

  • використовувати переносні освітлювальні прилади, які мають відкрите полум'я або відкриті металеві поверхні, здатні приводити до іскроутворення, а також курити, використовувати електронні сигарети й інші аналогічні пристрої, вогонь або відкрите полум'я на транспортних засобах з небезпечними вантажами класу 1 і біля них;
  • курити, використовувати електронні сигарети й інші аналогічні пристрої, поблизу транспортних засобів і усередині них під час виконання вантажно-розвантажувальних операцій.

Звільнення, пов'язані з перевезенням небезпечних вантажів

У ДОПНВ 2015 додано й змінено деякі звільнення, пов'язані з перевезенням небезпечних вантажів.

У ДОПНВ 2015 змінено одиниці виміру максимальних кількостей небезпечних вантажів, на які поширюються звільнення, передбачені підрозділом 1.1.3.6. Нижче наведено тільки ті позиції, які було змінено. У таблиці підрозділу 1.1.3.6.3 ДОПНВ термін «Максимальна загальна кількість речовин або виробів на транспортну одиницю» означає:

  • для рідин — загальну кількість небезпечних вантажів у літрах;
  • для стиснених газів, адсорбованих газів і хімічних продуктів під тиском — місткість посудин по воді в літрах.

Положення ДОПНВ 2015 не поширюються на ті ж самі небезпечні вантажі, що й у ДОПНВ 2013, а також на:

  • упаковки, що містять небезпечні для довкілля речовини, які не мають інших видів небезпеки (№ ООН 3082 і 3077),  у кількості не більше 5 л у випадку рідин або не більше 5 кг (маса нетто) у випадку твердих речовин, не підпадають під вимоги ДОПНВ;
  • рідке паливо, що міститься в паливних баках позашляхової рухливої техніки, яка перевозиться в якості вантажу, якщо це паливо призначене для забезпечення тяги або для функціонування будь-якого обладнання такої техніки. Паливо може перевозитися у вбудованих паливних баках, які безпосередньо з'єднані із двигуном транспортного засобу й (або) обладнанням і відповідають вимогам нормативно-правових актів. За необхідності ця техніка повинна вантажитися стійма й закріплюватися, щоб уникнути перекидання;
  • системи акумулювання й проведення електроенергії, установлені в транспортному засобі, що здійснює перевезення, призначені для забезпечення його руху або функціонування будь-якого його обладнання;
  • системи акумулювання й проведення електроенергії, що містяться в устаткуванні, використовуваному або призначеному для використання в ході перевезення (наприклад, переносний комп'ютер), призначені для забезпечення його функціонування.

У ДОПНВ 2015 змінено звільнення, пов'язані з перевезенням ламп. Так, положення ДОПНВ не поширюються на:

  1. Лампи, які збираються у фізичних осіб і перевозяться в пункти збору або переробки, і лампи, що перевозяться фізичними особами в такі пункти, а також на лампи, що перевозяться між пунктами збору, проміжної переробки або утилізації.
  2. Лампи, виготовлені відповідно до сертифікованої програми забезпечення якості, за умови, що:
  3. кожна лампа містить не більше 1 г небезпечних вантажів, а в упаковці міститься не більше 30 г небезпечних вантажів;
  4. кожна лампа упакована у внутрішню тару або відділена від інших ламп перегородками, або прокладним матеріалом, що захищають лампу;
  5. лампи поміщені в міцну зовнішню тару, здатну витримати випробування на падіння з висоти 1,2 м.
  6. Використані, ушкоджені лампи або лампи, що мають дефекти та перевозяться з пункту збору або переробки, за умови, що:
  7. кожна лампа містить не більше 1 г небезпечних вантажів, а в упаковці міститься не більше 30 г небезпечних вантажів;
  8. лампи, поміщені в міцну зовнішню тару, здатну запобігти вивільненню вмісту у звичайних умовах перевезення й витримати випробування на падіння з висоти 1,2 м.
  9. Лампи, що містять тільки окиснювальні і задушливі гази, за умови, що у випадку їх розриву ефект розкидання обмежується упаковкою.

Примітка. Усі звільнення, що стосуються ламп, не застосовуються до ламп, якщо вони містять радіоактивні матеріали або більше 1 кг ртуті.

Класифікація небезпечних вантажів

У клас 2 «Гази» додали нову (дев'яту) групу газів — адсорбовані гази. Адсорбовані гази — гази, які будучи завантажені для перевезення, адсорбовані на твердому пористому матеріалі, у результаті чого внутрішній тиск у посудині становить менше 101,3 кПа при 20 °C або менше 300 кПа при 50 °C.

Порожня неочищена тара або великогабаритна тара або порожні неочищені КСВМВ або їх частини, які перевозяться з метою видалення, утилізації або рекуперації їх матеріалу, крім відновлення, ремонту поточного обслуговування, реконструкції або повторного використання, може бути віднесено до № ООН 3509 (клас 9 «Інші небезпечні речовини й вироби»), якщо вони відповідають вимогам, встановленим до цієї позиції.

Нові позиції в Переліку небезпечних вантажів

У Переліку небезпечних вантажів по номерах ООН у ДОПНВ 2015 додалося 20 нових позицій. У ДОПНВ 2015 року Перелік містить 3526 номерів ООН. В основному додали позиції (номера ООН) по новій групі газів — адсорбовані гази.

Також у Перелік небезпечних вантажів додана позиція № ООН 3509 ТАРА ВІДБРАКОВАНА ПОРОЖНЯ НЕОЧИЩЕНА, під якою можна перевозити порожню неочищену тару для її утилізації або переробки. Однак ми не рекомендуємо перевозити порожню тару з-під небезпечних вантажів під цим номером ООН, оскільки при цьому виникне необхідність у виконанні безлічі додаткових вимог, таких як зміна маркування упаковок, сортування тари по видах небезпеки, внесення складних (я б сказав, незвичайних) записів у транспортний документ і т.п. Легше перевозити порожню неочищену тару з-під небезпечних вантажів під номером ООН, що відноситься до останньої речовини, що перевозилася в цій тарі, скориставшись звільненнями підрозділу 1.1.3.6 ДОПНВ.

Перевезення навалом (насипом)

У ДОПНВ 2015 по новому визначається можливість перевезення небезпечних вантажів навалом (насипом) у транспортних засобах і контейнерах. Також змінено підхід до визначення вимог до кузовів транспортних засобів і контейнерів, використовуваних для перевезення навалочних вантажів.

Відповідно до ДОПНВ 2015 навалом (насипом) у транспортних засобах і контейнерах можуть перевозитися тільки ті небезпечні вантажі, для яких:

у стовпчику 17 Переліку небезпечних вантажів зазначено буквено-цифровий код, що починається з літер «VC» або посилання на пункт ДОПНВ (рис. 5). Установлено три такі коди:

VС1 — для перевезення вантажу дозволяється використовувати криті брезентом транспортні засоби й контейнери;

VС2 — для перевезення вантажу дозволяється використовувати закриті транспортні засоби й контейнери;

VС3 — для перевезення вантажу дозволяється використовувати спеціально обладнані транспортні засоби, конструкція яких відповідає стандарту, визнаному компетентним органом країни-виробника. Якщо ця країна не є країною-учасницею ДОПНВ, то встановлені вимоги повинні бути визнані компетентним органом першої країни, що є Договірною стороною ДОПНВ, по маршруту перевезення вантажу.

Перевезення навалом (насипом) в Переліку небезпечних вантажів

Рис. 5. Визначення спеціальних положень, що стосуються перевезення навалом (насипом) за Переліком небезпечних вантажів

Додаткові вимоги до кузовів транспортних засобів і контейнерів, використовуваних для перевезення небезпечного вантажу навалом (насипом), можуть установлюватися буквено-цифровими кодами, що починаються з літер «AP», зазначених для вантажу в стовпчику 17 Переліку небезпечних вантажів (рис. 5).

Наприклад, одним з нововведень є необхідність маркірування закритих контейнерів і транспортних засобів, у яких перевозяться навалювальні небезпечні вантажі класу 4.3, для яких у стовпчику 17 Переліку небезпечних вантажів зазначене спеціальне положення «AP5» написом «Увага! Немає вентиляції, відкривати обережно».