21/04/2012

Керівництво з належної європейської практики укладання вантажів у ході автомобільних перевезень

Книга «Керівництво з належної європейської практики укладання вантажів у ході автомобільних перевезень» в нашому магазині

Електронна книга «Керівництво з належної європейської практики укладання вантажів у ході автомобільних перевезень» в нашому магазині

Для забезпечення максимальної безпеки перевезень вантажів автомобільним транспортом винятково важливим є правильне кріплення вантажу. За статистикою, через ненадійне кріплення вантажу відбувається 25% аварій за участю вантажного автомобільного транспорту. В 70% випадків неправильне кріплення вантажу також є причиною його пошкодження під час автомобільних перевезень. 

Учасники інтернет-проекту  «Лабораторія ADR» не могли не звернути уваги на настільки значимий фактор для безпеки дорожнього руху й готують до видання російською мовою «Керівництво з належної європейської практики укладання вантажів у ході автомобільних перевезень», згадане в розділі 7.5.7.1 ДОПНВ.

Руководство по надлежащей европейской практике укладки грузов в ходе автомобильных перевозок


Аналіз національного законодавства, що регламентує перевезення вантажів автомобільним транспортом, показав, що в нормативних актах відсутні положення, керуючись якими можна надійно закріпити вантаж. Законодавство в основному містить тільки загальні формулювання, наприклад:

«Ящики, бочки й інші одиничні вантажі слід вантажити таким чином, щоб при різкому гальмуванні, русі з місця й на крутих поворотах виключалася можливість зрушення, навалювання на борти, потертості вантажу й тари; для цього між окремими місцями вантажу не дозволяється залишати проміжки або між ними треба вставляти дерев'яні прокладки й розпірки відповідної довжини й міцності».

Однак з вищенаведеного трактування не можна визначити, яким чином закріпити одну бочку в кузові транспортного засобу. Борти кузова є засобом блокування вантажу й вантаж у більшості випадків повинен до них притискатися. З наведеного абзацу випливає, що це не допускається. Виникає законне питання: навіщо взагалі потрібні борти в кузовах?

При такій невизначеності законодавства в питаннях кріплення вантажів уся відповідальність за вибір способу кріплення вантажу покладається на відправника вантажу й/або перевізника. Однак знайти літературні джерела, у яких детально описані можливі способи кріплення різного роду вантажів, російською мовою не представляється можливим.

Ситуація на автомобільних дорогах також змушує бажати кращого: можна знайти велику кількість прикладів неправильного кріплення вантажу, у той час як знайти приклад правильного кріплення фактично неможливо.

Таким чином, можна виділити два блоки проблем:

  1. Відсутність національних нормативно-правових актів, що регламентують кріплення вантажів під час їх перевезення автомобільним транспортом.
  2. Низьку поінформованість персоналу автомобільного транспорту в питаннях кріплення вантажів.

Перший блок проблем має на увазі необхідність розробки й уведення ряду нормативних документів, що встановлюють вимоги до безпечного розміщення й кріплення вантажів у кузовах автомобільних транспортних засобів. У першу чергу ці документи повинні визначати:

  • необхідність урахування при кріпленні вантажу сил, що діють на нього під час перевезення, а також методики розрахунків кількості засобів кріплення;
  • вимоги до конструкційних елементів транспортних засобів, що забезпечують можливість закріплення вантажу;
  • засоби кріплення вантажів, які допускається використовувати на автомобільному транспорті, а також вимоги до них.

Найпростішим вирішенням цього блоку проблем є видання стандартів на основі європейських стандартів, що встановлюють вимоги до кузовів транспортних засобів (європейський стандарт EN 12 642) і кріплення вантажів в автодорожніх транспортних засобах (європейський стандарт EN 12 195).

Учасники інтернет-проектів «Безпека транспорту» і «Лабораторія ADR» самостійно вирішити проблеми першого блоку не можуть через те, що для цього в першу чергу потрібна політична воля.

Другий блок проблем має на увазі організацію інформаційного забезпечення персоналу автомобільного транспорту з питань спеціальних вимог, які повинні виконуватися при розміщенні й кріпленні вантажів на автомобільних транспортних засобах. І з вирішенням проблем даного напрямку ми цілком зможемо впоратися самостійно. Перший крок у цьому напрямку вже зроблено. Учасники інтернет-проектів «Безпека транспорту» і «Лабораторія ADR» готують видання російською мовою Керівництва з належної європейської практики укладання вантажів у ході автомобільних перевезень (далі – Керівництво).

Керівництво підготовлено групою експертів при Генеральному директораті Єврокомісії з енергетики й транспорту. Група включала експертів, призначених країнами-учасницями Європейського Союзу.

Метою Керівництва є надання базових практичних рекомендацій і інструкцій усім особам, зайнятим в операціях навантаження-розвантаження й кріплення вантажів на транспортних засобах, у тому числі перевізникам і відправникам вантажу. Керівництво може служити довідковим посібником державним і приватним суб'єктам перевезень, прямо або побічно пов'язаним із кріпленням вантажів. Керівництво також буде корисним співробітникам контролюючих органів і судів. Воно може використовуватися в якості допоміжного джерела інформації про надійні й перевірені часом способи кріплення.

 У керівництві розглянуто:

  • вимоги до автомобільних транспортних засобів щодо кріплення й розміщення вантажів;
  • засоби кріплення й вимоги до них;
  • способи кріплення різного роду вантажів;
  • побудови плану розподілу навантаження;
  • методики розрахунків кількості засобів кріплення й багато чого іншого.

Для видання Керівництва російською мовою було створено більше 100 ілюстрацій. Багато ілюстрацій у виданні Керівництва російською мовою для наочності будуть представлені у вигляді, що відрізняється від оригіналу.