12/04/2012

Перевезення мінеральних масел автомобільним транспортом

В 2010 році Європейська асоціація з охорони здоров'я й довкілля CONCAWE, створена провідними нафтовими компаніями Європи, опублікувала результати багаторічних і надзвичайно дорогих досліджень по впливу нафтопродуктів на здоров'я людини й довкілля. При цьому використовувалося кодування виникаючих при операціях з нафтопродуктами ризиків відповідно двом європейським директивам 67/548/ЄЕС і 2001/59/ЄC (так зване кодування «фразами ризику»).

Результати досліджень асоціації по основних нафтопродуктах приводяться в переліку:

  1. Висока небезпека загоряння.
  2. Токсичність для водних організмів може викликати довгостроковий небезпечний вплив на водне середовище.
  3. Може викликати рак.
  4. Небезпечний при вдиханні.
  5. Може заподіяти шкоду майбутній дитині.
  6. Може викликати спадкоємні генетичні порушення.
  7. Може заподіяти шкоду легеням у випадку проковтування.

Нафтопродукти-водозабруднювачі (небезпечні вантажі 3 або 9 класів):

Найменування

Виявлені ризики

Сира нафта

1, 2, 3, 7

Бензини

1, 2, 3, 6, 7

Дизельне паливо (солярки)

2, 7

Керосини

1, 2, 7

Газойлі

2, 3, 4, 7

Мазути         

2, 7

Нерафіновані масла

2, 3, 7

Неочищені дистиляти ароматичних екстрактів

2, 3, 7

Нафтопродукти, що не є водозабруднювачами, але що мають інші небезпечні властивості:

Найменування

Виявлені ризики

Нафтові гази

1, 3, 4, 5, 6

Рафіновані масла

3, 5, 7

Очищені дистиляти ароматичних екстрактів

3, 5, 7

Сирий парафін (парафіновий гач)

3, 5, 7

Масло, виділене при потінні парафіну

3, 5, 7

Технічний вазелін

3, 5, 7

Нафтопродукти, що не є небезпечними вантажами (ризиків не виявлено):

Найменування

Примітки

Залишкові ароматичні екстракти

Обмежені докази канцерогенного впливу

Парафін і вуглеводневі воски

 

Холодний бітум

 

Холодний окиснений (продутий) бітум

 

Нафтовий кокс

 

Самородна сірка

Викликає подразнення шкіри

Результати даних досліджень було взято до уваги на черговому вересневому засіданні Робочої групи (RID|ADR|ADN Joint Meeting) у Женеві. Учасники погодилися з тим, що:

  1. Дизельне паливо будь-якого походження, а також легке пічне паливо з температурою спалаху від 60° до 100°С у закритому тиглі, це завжди (!) № ООН 1202.
  2. Важке пічне паливо(мазути) з температурою спалаху понад 60 °С, це завжди (!) № ООН 3082.
  3. Під час перевезення важкого пічного палива (мазутів) вище температури спалаху, це завжди (!) UN3256.

І це головна умова. Якщо відправник вантажу, згідно з рішенням Робочої групи прагне перевозити дані нафтопродукти як безпечний вантаж, він зобов'язаний юридично, на підставі надзвичайно дорогих досліджень довести контролюючим органам, що це безпечний вантаж.

Перевезення мінеральних масел

Враховуючи вищесказане, автомобільні мінеральні масла, що мають температуру спалаху вище 60°С, за Європейською згодою про міжнародне дорожнє перевезення небезпечних вантажів (далі – ДОПНВ) відносяться до небезпечних вантажів під час їх перевезення автомобільним транспортом: № ООН 3082 (клас 9 – інші небезпечні речовини й вироби; група упакування III – речовини з низьким ступенем небезпеки).

Згідно із Правилами дорожнього руху перевезення мінеральних масел повинне здійснюватися за спеціальними правилами (ДОПНВ, Правила дорожнього перевезення небезпечних вантажів, ППНВАТ і т.д).

Зазначені нормативні документи визначають основні вимоги до забезпечення безпеки перевезень небезпечних вантажів по автомобільних дорогах і розроблені так, щоб не створювати перешкод для перевезення небезпечних вантажів у кількостях, які не становлять серйозної небезпеки для інших учасників дорожнього руху й довкілля. При цьому:

1. Главою 3.4 ДОПНВ передбачено, що вимоги угоди не поширюються на перевезення мінеральних масел в упаковках, маркірованих яким-небудь знаком з наведених на рис.1, за умови, що вони:

  • упаковані в комбіновану тару і їх кількість на внутрішню тару не перевищує 5 л, а на упаковку – 30 кг (маса брутто);
  • поміщені на лотки й обгорнені в термоусадочний матеріал або в плівку і їх кількість на внутрішню тару не перевищує 5 л, а на упаковку – 20 кг (маса брутто).

Маркировочные знаки для опасного груза № ООН 3082 (масла минерального), упакованного в ограниченных количествах

Рис. 1. Маркувальні знаки для небезпечного вантажу № ООН 3082, упакованого в обмежених кількостях:
 а – маркувальний знак відповідно до ДОПНВ 2009; б – маркувальний знак відповідно до ДОПНВ 2011; в – маркувальний знак відповідно до ТІ ІКАО

Під час міжнародних перевезень мінеральних масел, позначених знаками, наведеними на рис. 1, у кількості більше 8 тонн (маса брутто), транспортна одиниця повинна маркіруватися як показано на рис. 2.

Маркировка транспортного средства, перевозящего минеральные масла, упакованные в ограниченных количествах

Рис. 2. Приклад маркірування транспортного засобу, що перевозить мінеральні масла, упаковані в обмежених кількостях

2. Підрозділом 1.1.3.6 ДОПНВ передбачено спрощені вимоги до перевезення мінеральних масел, упакованих в одиночну тару, у кількості не більше 1000 л (номінальна ємність посудин у літрах) на транспортну одиницю.

Під час перевезення мінеральних масел в упаковках (каністри, барабани й ін.), маркірованих знаком небезпеки, наведеним на рис. 3, у кількості не більше 1000 л (номінальна ємність посудин у літрах) на транспортну одиницю, не потрібно:

  • мати на транспортній одиниці погодження маршруту дорожнього перевезення небезпечного вантажу, ДОПНВ-свідоцтво про підготовку водіїв транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі, письмові інструкції і свідоцтво про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів;
  • маркірувати транспортний засіб інформаційними таблицями небезпечного вантажу (табличками оранжевого кольору);
  • укомплектовувати транспортний засіб додатковим обладнанням і засобами пожежогасіння (крім одного вогнегасника, мінімальна ємність якого становить 2 кг сухого порошку).

Знак опасности и маркировочный знак для минеральных масел

Рис. 3. Знак небезпеки й маркувальний знак для мінеральних масел

При цьому, в обов'язковому порядку повинні бути дотримані вимоги ДОПНВ, що стосуються:

  • транспортного документа і його оформлення. Повинні вказуватися № ООН, належне відвантажувальне найменування, номер зразка знака небезпеки, група упакування і т.д.;
  • маркірування упаковок номером ООН, знаком небезпеки;
  • розміщення й кріплення небезпечних вантажів;
  • заборон на сумісне завантаження небезпечних вантажів в один транспортний засіб. Упаковки з мінеральними маслами не повинні вантажитися в один транспортний засіб з упаковками, маркірованими оранжевими знаками небезпеки.

Крім цього, під час перевезення мінеральних масел членами екіпажу транспортного засобу повинні дотримуватися заборони:

  • на розкриття упаковок із небезпечним вантажем;
  • використання в транспортних засобах освітлювальних приладів, що мають відкрите полум'я або відкриті металеві поверхні, здатні викликати іскроутворення;
  • куріння в транспортних засобах і біля них під час виконання вантажно-розвантажувальних операцій.