Письмові інструкції під час міжнародного перевезення небезпечних вантажів
У ДОПНВ 2009 переглянуто процедури, що стосуються використання письмових інструкцій і введено єдиний зразок письмових інструкцій на всі небезпечні вантажі. У ДОПНВ 2011 року цей зразок було змінено.
Незважаючи на те, що з моменту введення цих вимог пройшло вже більше 2-х років, контролюючі органи виявляють значну кількість порушень вимог ДОПНВ, що стосуються письмових інструкцій.
У чому полягає основна проблема?
Основна причина порушень полягає в тому, що обов'язок по складанню письмових інструкцій і передачі їх членам екіпажу транспортного засобу було перекладено з відправника вантажу на перевізника. При цьому механізми інформування про зміну вимог суб'єктів перевезення небезпечних вантажів виявився не настільки ефективним, як передбачалося (у всякому разі в нашій країні).
Для чого потрібні письмові інструкції?
У письмових інструкціях міститься інформація для членів екіпажу про правильні дії у випадку аварії.
У письмових інструкціях вказується також перелік предметів додаткового обладнання й засобів індивідуального захисту, необхідних членам екіпажу транспортного засобу для вживання відповідних заходів у випадку аварії.
Хто зобов'язаний видати письмові інструкції водієві під час міжнародних перевезень?
Відповідно до пункту 5.4.3.2 ДОПНВ письмові інструкції повинні передаватися перевізником екіпажу транспортного засобу до початку рейсу.
До початку перевезення небезпечного вантажу члени екіпажу транспортного засобу повинні одержати інформацію про небезпечний вантаж і ознайомитися з письмовими інструкціями, що містять відомості про заходи, вжиті у випадку аварії або надзвичайної ситуації.
Які вимоги пред'являються до письмових інструкцій?
Письмові інструкції за формою й змістом повинні відповідати зразку, наведеному в пункті 5.4.3.4 ДОПНВ. Вони складаються мовою (ами), якою (ими) кожний член екіпажу може читати і яку (і) він розуміє (рис.1).
Під час перевезення інструкції повинні зберігатися в легкодоступному місці кабіни транспортного засобу.
Письмові інструкції не підписуються членами екіпажу транспортного засобу, персоналом відправника вантажу або іншими особами. Також вони не підлягають затвердженню (погодженню) компетентними органами (наприклад, ДАІ МВС України).
Купити письмові інструкції на українській мові
Рис. 1. Письмові інструкції відповідно до ДОПНВ
Чи можуть компетентні органи вимагати наявності на транспортному засобі предметів додаткового обладнання, не зазначених у письмових інструкціях?
Перелік предметів додаткового обладнання, які повинні бути на транспортному засобі під час перевезення, залежить від знаків небезпеки, зазначених у Переліку небезпечних вантажів для цих вантажів.
Працівники компетентних органів під час контролю на дорогах не можуть вимагати наявності на транспортній одиниці, що перевозить небезпечні вантажі, предметів додаткового обладнання, не передбачених у розділі 8.1.5 ДОПНВ. Це обумовлено тим, що на сьогодні встановлена єдина форма письмових інструкцій для всіх небезпечних вантажів і перелік додаткового обладнання, наведений на четвертій сторінці письмових інструкцій, збігається з розділом 8.1.5 ДОПНВ.
Чи можуть вантажовідправники вимагати наявності на транспортному засобі предметів додаткового обладнання, не зазначених у письмових інструкціях?
ДОПНВ передбачає тільки мінімальні вимоги до комплектації транспортних засобів додатковим обладнанням. На територіях підприємств можуть бути небезпечні об'єкти, значні кількості небезпечних речовин. Тому засобів індивідуального захисту, зазначених у письмових інструкціях, не завжди достатньо для забезпечення захисту членів екіпажу транспортного засобу, і деякі підприємства, що відвантажують небезпечні вантажі, можуть установлювати додаткові вимоги до обладнання транспортних засобів, що заїжджають на їх територію.