2/10/2018

Нові правила дорожнього перевезення небезпечних вантажів в Україні

П'ятого жовтня цього року набувають чинності нові Правила дорожнього перевезення небезпечних вантажів (далі — Правила), затверджені наказом МВС від 04.08.2018 № 656. Правила перевезення небезпечних вантажів затверджені наказом МВС від 26.07.2004 № 822, до яких усі давно звикли, уважаються такими, що втратили чинність. Крім того, даним наказом МВС затверджено ще два документи:

  • Порядок видачі й оформлення свідоцтв про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів;
  • Порядок погодження  й оформлення маршрутів руху транспортного засобу під час перевезення небезпечних вантажів.

Нові Правила розроблені на виконання додатка ХХХІІ до глави 7 «Транспорт» розділу V «Економічне й галузеве співробітництво» Угоди про асоціацію між Україною, з одного боку, і Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їх державами-членами, з іншого боку, відповідно до якого Україна зобов'язалася поширити положення Директиви 2008/68/ЄС Європейського Парламенту й Ради «Про внутрішні перевезення небезпечних вантажів»  на внутрішні автомобільні перевезення небезпечних вантажів.

Правила передбачають наступні основні зміни в організації перевезення небезпечних вантажів на території України.

1. Дорожнє перевезення небезпечних вантажів по території України повинно здійснюватися з урахуванням положень Європейської угоди про міжнародне дорожнє перевезення небезпечних вантажів (далі — ДОПНВ) і Правил дорожнього перевезення небезпечних вантажів. Відразу слід зазначити, що останні тільки визначають, як правильно застосовувати ДОПНВ до внутрішніх перевезень небезпечних вантажів, установлюють деякі особливості, які в основному стосуються перевізних документів, перехідних положень для транспортних засобів, які вперше зареєстровано на території України до 31.12.2007 року, і цистерн для перевезення небезпечних вантажів старої конструкції. 

Ці положення Правил, як це передбачено Директивою 2008/68/ЄС, усувають подвійні стандарти, застосовувані до внутрішнього й міжнародного перевезення небезпечних вантажів, тим самим указуючи, що всі перевезення небезпечних вантажів по території України повинні здійснюватися відповідно до положень ДОПНВ. 

Правила передбачають пряме застосування ДОПНВ на території України

2. Положення Правил повинні виконуватися не тільки суб'єктами господарювання, але й фізичними особами. Таким чином, установлено випадки, в яких фізичним особам дозволено перевозити небезпечні вантажі, а також точні кількості визначених небезпечних вантажів, які ними можуть перевозитися.

Наприклад, палива в переносних паливних ємностях, місткістю не більше 60 літрів, фізичним особам дозволено перевозити 240 літрів  + ще 60 літрів для заправлення власного транспортного засобу, на якому здійснюється перевезення.

Фізичним особам можна перевозити до 300 літрів палива в переносних каністрах

3.  Додався новий перевізний документ під час внутрішніх перевезень небезпечних вантажів — копія договору обов'язкового страхування відповідальності суб'єктів перевезення небезпечних вантажів на випадок настання негативних наслідків під час перевезення небезпечних вантажів відповідно до положень постанови КМУ від 01.06.2002 № 733. Вважаємо, що дотриматися цієї вимоги добропорядним перевізникам небезпечних вантажів неважко буде, тим більше що копія такого договору не є обов'язковою, якщо відповідно до положень розділу 1.1.3 ДОПНВ під час перевезення небезпечного вантажу не потрібне маркірування транспортної одиниці табличками оранжевого кольору.

4.  Свідоцтво про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів (свідоцтво із червоною смугою) повинне бути тільки в тих випадках, коли це передбачено положеннями ДОПНВ. Таким чином, Вам не буде потрібно більше оформляти дане свідоцтво, якщо ви перевозите небезпечні вантажі в упаковках (наприклад, балонах, бочках, каністрах, біг-бегах, єврокубах і т.п.) і це не вибухові речовини й вироби класу 1, або перевозите небезпечні вантажі в контейнерах-цистернах, переносних цистернах або багатоелементних газових контейнерах (БЕГК) індивідуальною місткістю не більше 3 метрів кубічних.

Свідоцтва про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів більше не потрібні при перевезенні небезпечних вантажів класу 2-9 в упаковках

5. Для кожного члена екіпажу транспортного засобу з небезпечним вантажем, якщо ДОПНВ передбачає маркірування транспортного засобу табличками оранжевого  кольору, стане обов'язковим мати документ, що засвідчує особу. Також вважаємо, що цю вимогу неважко буде виконати.

6. У Правилах нагадали про необхідність складання уповноваженими з питань безпеки перевезень небезпечних вантажів, призначених на підприємствах, зайнятих у перевезенні таких вантажів, щорічного звіту для керівника про діяльність підприємства, пов'язану з перевезенням таких вантажів. При цьому встановлено строк підготовки такого звіту — шість місяців після закінчення звітного року, а також установлено, що такий звіт на підприємстві повинен зберігатися протягом 5 років. 

7. Правилами передбачений поділ порушень вимог законодавства з питань перевезення небезпечних вантажів на три категорії залежно від їх важкості, що надалі дозволить установити різні заходи впливу, виходячи з тієї небезпеки, яку може становити таке порушення.  У Правилах приводиться орієнтовний перелік порушень кожної категорії. Також передбачено обов'язкове навчання співробітників поліції, які здійснюють контроль над безпекою дорожнього руху під час перевезення небезпечних вантажів, і використання ними під час контролю перевірочного листка.

8. Для одержання свідоцтва про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів у випадку, якщо транспортний засіб має вбудовані цистерни (крім змішувально-зарядних машин із цистернами місткістю менше 1000 літрів), буде потрібно надати копію дійсного свідоцтво про первинну, проміжну, періодичну й позапланову перевірку. Ця норма застосовується у всіх країнах Європейського союзу при одержанні свідоцтва про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів на автоцистерни й транспортні-засоби батареї. Ми неодноразово вказували, що не слід обмежувати кількість разів, на які може продовжуватися дане свідоцтво, однак нас не почули. Залишається сподіватися, що історія їх видачі на конкретний транспортний засіб може бути переглянута в базі даних, куди повинні заноситься відомості про всі видані сервісними центрами МВС свідоцтва про допущення. 

Свідоцтво про перевірки цистерн

9. Порядок погодження  маршрутів дорожнього перевезення небезпечних вантажів, які відносяться до вантажів підвищеної небезпеки, не перетерпів значних змін, за тим виключенням, що не встановлено термін дії погодження  маршруту. Однак зазначено, що термін дії погодження  маршруту дорожнього перевезення небезпечних вантажів не повинен перевищувати терміну дії свідоцтва про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів, чинного договору обов'язкового страхування відповідальності суб'єктів перевезення небезпечних вантажів на випадок настання негативних наслідків під час перевезення небезпечних вантажів і свідоцтва ДОПНВ про підготовку водія, що дозволить, наприклад, під час перевезення аміаку або хлору в балонах, одержувати погодження  маршруту на строк 1 рік (а якщо договір страхування укладений на більш тривалий строк, то й більше ніж на 1 рік).

Маршрути перевезення небезпечних вантажів в упаковках