24/03/2020

До якого номера ООН відносяться медичні відходи, що викликають захворювання COVID-19, і як їх правильно перевозити

Компетентний орган Польщі з питань класифікації небезпечних вантажів класу 6.2 вирішив відносити медичні відходи, у відношенні яких є підстави вважати, що вони інфіковані вірусом SARS Cov2, що викликає хворобу COVID-19, до номера ООН 2814. Це рішення прийнято для захисту всіх учасників перевезення небезпечних вантажів, тому водіям слід звертати увагу на інформацію, нанесену на упаковки з небезпечним вантажем і зазначену в транспортному документі, що супроводжує його перевезення.

 Слід відразу зазначити, що оскільки підрозділ 2.2.62.1 ДОПНВ не містить точних критеріїв для віднесення небезпечних вантажів до номера ООН 2814, відправники вантажу інших країн можуть відносити такі медичні відходи до іншого номера ООН. Зазвичай медичні відходи відносяться до номера ООН 3291, і такі вантажі допускається перевозити навіть навалом у спеціалізованих транспортних засобах. Але найчастіше вони перевозяться в тарі, яка зазвичай не відрізняється від тари для інших небезпечних вантажів. Однак у випадку з номером ООН 2814 усе інакше. Перевезення навалом медичних відходів, віднесених до цього номера ООН, заборонено. 

Давайте розберемося, яким чином у цьому випадку забезпечується безпека перевезення. У першу чергу інфекційні речовини категорії А повинні перевозитися в дуже надійній тарі й повинні бути певним способом упаковані. Відправники вантажу повинні забезпечити таку упаковку, щоб під час перевезення інфекційні речовини не становили небезпеки для людей або тварин і упаковки прибули в місце призначення в цілості й схоронності. Згідно з ДОПНВ для перевезення небезпечного вантажу № ООН 2814 повинна використовуватися тара, описана в главі 6.3, а упакування повинно здійснюватися згідно з інструкцією з упакування P620.

Вимоги до тари й упаковки для перевезення інфекційних речовин категорії А

Випробування тари для таких інфекційних речовин більше нагадують випробування упаковок типу А, призначених для радіоактивних рідин і газів, ніж для інших небезпечних вантажів. Наприклад, пакувальний комплект із зовнішнім картонним ящиком проходить випробування на падіння з висоти 9 м, випробування на прокол стрижнем масою не менше 7 кг, оббризкування водою й штабелювання. Водії можуть розпізнавати таку тару по слову й цифрам «Class 6.2» у кодуванні тари. Це значить, що в стандартних жовтих відрах, які можна побачити в будь-якій лікарні, у Польщі такі відходи перевозити не можна. Тим більше, для упакування таких вантажів звичайні поліетиленові мішки теж непридатні (як це іноді робиться в нас).

Тара для перевезення інфекційних речовин категорії B

Інструкція з упакування P620 передбачає заходи, при дотриманні яких у нормальних умовах перевезення небезпечна речовина не може проникнути назовні. Наприклад, обов'язкове використання герметичної внутрішньої й проміжної тари, які містяться у жорстку зовнішню тару, використання спеціальних способів герметизації первинних ємностей, використання у випадку рідких вантажів достатньої кількості абсорбувального матеріалу й т.п.  

Що стосується самого перевезення, то тут просто треба згадати, що під час перевезення небезпечних вантажів класу 6.2 першочергове правило – дотримання чистоти! У випадку витоку або розливу цих речовин усередині транспортного засобу, він може знову використовуватися тільки після ретельного очищення й дезінфекції. Усі інші вантажі й предмети, що перевозяться в тому ж самому транспортному засобі або контейнері, повинні пройти перевірку на можливе забруднення. Дерев'яні частини транспортного засобу, які стикалися із цими речовинами, повинні бути демонтовані й спалені.

Упаковки повинні укладатися таким чином, щоб вони були легко доступні. Упаковки повинні зберігатися тільки в прохолодних місцях удалині від джерел тепла.

Небезпечний вантаж № ООН 2814 відноситься до транспортної категорії 0. Це значить, що в будь-яких кількостях він повинен перевозитися на транспортних одиницях, маркірованих табличками оранжевого кольору, водієм, що має свідоцтво ДОПНВ, за наявності ADR-комплекту й письмових інструкцій. 

Що стосується вогнегасників, то тут усе за принципом «нехай горить». Спеціальне положення S3 указує, що достатньо тільки одного вогнегасника ОП-2, придатного для гасіння пожежі в моторному відсіку або кабіні. Можна із цим не погоджуватися, але поки – такі правила, нічого не попишеш.

Під час перевезення цих речовин слід, якщо можливо, не робити зупинок для технічного обслуговування поблизу населених пунктів або місць скупчення людей. Тривала зупинка поблизу таких місць допускається тільки за згодою компетентних органів.

Дозволено рух із цим вантажем через тунелі будь-якої категорії, крім руху через тунель Монблан.

Вимоги до нагляду застосовуються до будь-якої кількості таких небезпечних вантажів. Цей вантаж у будь-яких кількостях є вантажем підвищеної небезпеки, що зобов'язує перевізників розробляти план забезпечення безпеки, а водіїв — його дотримуватися. Не слід залишати транспортний засіб незакритим і тим більше із ключами в замку запалювання. Якщо на транспортному засобі встановлено необхідне обладнання, повинні використовуватися системи телеметрії або інші методи, або пристрої, що дозволяють відслідковувати рух вантажів.

Що стосується транспортного документа, то на додаток до загальної інформації, необхідної під час перевезення будь-яких небезпечних вантажів, під час перевезення інфекційних речовин у транспортному документі повинні вказуватися прізвище й номер телефону відповідальної особи.

Перед поверненням порожньої тари відправникові вантажу або іншому одержувачеві вона повинна бути дезінфікована або стерилізована з метою усунення будь-якої небезпеки, і всі знаки небезпеки або маркувальні знаки, що вказують, що в ній містилася інфекційна речовина, повинні бути зняті або стерті.

Дотримуйтеся цих правил і будьте здорові!